Folketingsbilag 4. januar 2019 - 11. januar 2019

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 114 Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, kildeskatteloven, ligningsloven og forskellige andre love. (Bedre vilkår for tildeling af medarbejderaktier i nye, mindre virksomheder, for opsparing i investeringsinstitutter og for tiltrækning af kapital til danske investeringsinstitutter).

Bilag

Bilag 6

2. udkast til betænkning

Bilag 7

Meddelelse om udskydelse af betænkningsafgivelse

Bilag 8

Henvendelse af 11/1-19 fra Ernst & Young P/S om fortolkning af bestemmelser om afståelses- og beskatningstidspunkt.

Spørgsmål og svar

Spm. 3

Spm. om, hvilke detaljer investeringsselskaberne skal oplyse Skatteforvaltningen omkring for at blive anset som værende aktiebaseret, til skatteministeren

Spm. 4

Spm. om, hvor ofte et investeringsselskab skal give Skatteforvaltningen meddelelse om, at de er at betragte som aktiebaseret investeringsselskab, til skatteministeren

Spm. 5

Spm. om ministeren forventer at indrapportering til Skatteforvaltningen vil blive en administrativt tung opgave for investeringsselskaberne, til skatteministeren

Spm. 7

Spm. om mulighed for, at distributøren også kan foretage indrapporteringen til Skatteforvaltningen vedrørende opfyldelse af krav for ETF’eren til opnåelse af beskatning efter aktieindkomstbeskatningen, til skatteministeren

Spm. 8

Spm. om at yde teknisk bistand til ændringsforslag om, at omsætnings- og aktivgrænsen sættes til 15 mio. kr., så den svarer til EU's grænser for mikroselskaber, til skatteministeren

Spm. 9

Spm. om kommentar til henvendelsen af 11/1-19 fra Ernst & Young P/S om fortolkning af bestemmelser om afståelses- og beskatningstidspunkt, til skatteministeren

L 132 Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet og lov om afgift af lystfartøjsforsikringer. (Lempet elvarmeafgift til sommerhuse m.v. og nedsættelse af afgiften på lystfartøjsforsikringer).

Bilag

Bilag 2

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Bilag 3

Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Almindelig del

Bilag

Bilag 106

Slides anvendt ved teknisk gennemgang den 13. december 2018 vedrørende den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold, fra beskæftigelsesministeren

Bilag 107

Indtægtsliste september 2018, fra skatteministeren

Bilag 108

Indtægtsliste oktober 2018, fra skatteministeren

Bilag 109

Revideret grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om digitalisering af registrering og kontrol af punktafgiftspligtige varers bevægelser, fra skatteministeren

Bilag 110

Grundnotat og nærhedsnotat om fjernsalg af varer og visse indenlandske leveringer af varer - KOM(2018) 819

Bilag 111

Grundnotat og nærhedsnotat om foranstaltninger til styrkelse af det administrative samarbejde med henblik på bekæmpelse af momssvig - KOM (2018) 0813

Bilag 112

Grundnotat og nærhedsnotat om gennemførelsen af visse krav til betalingstjenesteudbydere - KOM(2018) 0812

Bilag 113

Grundnotat og nærhedsnotat om momsgennemførelsesfordningen - KOM(2018) 0821

Bilag 114

Revideret grundnotat og nærhedsnotat om administrativt samarbejde på punktafgiftsområdet fsva. indholdet i de nationale elektroniske registre - KOM(2018) 0349

Bilag 115

Præsentation fra Stefan Lehms foretræde for udvalget den 10/1-19 om ejendomsskat

Bilag 116

Europæisk parlamentarisk uge (EPW) i Europa-Parlamentet i Bruxelles, den 18. - 19. februar 2019 - invitation og foreløbigt program

Bilag 117

Samlenotat vedrørende ECOFIN 22. januar 2019, fra finansministeren

Bilag 118

Notat om regeringens svar på Kommissionens begrundede udtalelse, vedrørende manglende gennemførelse i dansk ret af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets om registreringsdokumenter for motorkøretøjer, fra skatteministeren

Bilag 119

Invitation til teknisk gennemgang om Brexit den 23/1-19 i Udenrigsministeriet

Bilag 120

Henvendelse af 11/1-19 fra Finans og Leasing om firmabilbeskatning for leasede biler

Spørgsmål og svar

Spm. 73

Ministeren bedes redegøre for den samlede økonomi i udviklingen af ejendomsvurderingssystemet, herunder oversende en oversigt over alle ekstra bevillinger, der er blevet tilført udviklingsprojektet. Ministeren bedes tillige redegøre for, om man forudser behov for yderligere finansiering af ejendomsvurderingssystemet.

Spm. 128

Ministeren bedes kommentere artiklen “ Billions of fears are feared: "Cum-fake"? New tax scandal with phantom shares threatens” bragt på tellerreport.com den 21. november 2018 (Link til artiklen: http://www.tellerreport.com/news/--billions-of-fears-are-feared--%22cum-fake%22---new-tax-scandal-with-phantom-shares-threatens-.Bk8pgmQRQ.html), samt redegøre for om skatteforvaltningen i forbindelse med optrevlingen af sagen om svindel med refusion af udbytteskat har været og er opmærksomme på muligheden for svindel med transaktioner med såkaldte American Depositary Receipts (ADR). Ministeren bedes i så fald redegøre for, i hvilket omfang eventuel svindel med transaktioner med såkaldte American Depositary Receipts (ADR) er en del af den danske sag vedrørende svindel med udbytteskat.

Spm. 144

I rapporten ”Analyse af Iværksætterselskaber” udgivet af Erhvervsstyrelsen i september 2018 i samarbejde med bl.a. Skatteministeriet fremgår det, at der var usikkerhed om den nye selskabsform ”ville blive brugt til svig og momsunddragelse i videre udstræk end andre virksomhedsformer”, og at det efterfølgende har vist sig, at iværksætterselskaberne ”i større omfang end forventet har medført en forhøjet risiko for svig.” Den forventning og usikkerhed stod ikke beskrevet i bemærkningerne til lovforslag nr. L 152 (folketingsåret 2012-13), hvor der tværtimod stod følgende: ”Lovforslaget medfører ikke i øvrigt konsekvenser for det offentlige.” Kan ministeren redegøre for, hvor den forventning og usikkerhed fremgik, og hvorfor den ikke blev videreformidlet i bemærkningerne til lovforslaget?

Spm. 164

Spørger har modtaget en henvendelse fra en dansk statsborger, der arbejder som pilot udenfor landets grænser og har bopæl i udlandet. Borgeren er fuldt bevidst om at overholde alle regler, herunder begrænset antal dage med ophold i Danmark. Borgeren er af Skattestyrelsen blevet bedt om, at dokumentere antallet af dage med ophold i Danmark, herunder at udlevere en logbog, hvori borgeren skal markere de flyvninger, hvor borgeren har fløjet gennem dansk luftrum, herunder luftrummet over Færøerne og Grønland, som sker som en del af borgerens udøvelse af sit erhverv. Ministeren bedes på den baggrund oplyse, om det kan være rigtigt, at antallet af dage med ophold i Danmark tillægges eventuelt ophold i luftrummet over Rigsfællesskabet. I bekræftende fald bedes ministeren oplyse, om ministeren finder dette rimeligt, eller om ministeren vil tage initiativ til at ændre dette.

Spm. 165

Med henvisning til redegørelse for offentlige restancer for 2. kvartal 2018, jf. SAU alm. del – bilag 76, bedes ministeren opgøre værdien af de ikke-inddrivelige restancer for 2. kvartal 2018.

Spm. 166

Hvad vil den reale effektive marginalbeskatning af kapital og aktieindkomst, inklusive bo- og gaveafgift, blive i Danmark, hvis1) bo- og gaveafgiften hæves til 30 pct. for arv på over 3 millioner,2) den høje aktieindkomstskat hæves fra 42 til 45 pct. og3) skatteloftet over øvrig kapitalindkomst fjernes?

Spm. 167

I forlængelse af SAU alm. del – spørgsmål 166 bedes ministeren oplyse, om inflation kan anses for at være en skat på linje med f.eks. indkomstbeskatning. Endvidere bedes ministeren oplyse, hvor stor en andel af den samlede kapitalindkomst, som der betales topskat af, der kan henføres til obligationsrelaterede indkomster.

Spm. 168

Ministeren bedes oplyse, hvor stor en andel af den samlede kapitalindkomst, som der betales topskat af, som kan henføres til ejendomsrelaterede indtægter, herunder ejendomsavance, handel med ejerpantebreve, udlejningsindtægter m.v.

Spm. 170

I forlængelse af samrådet i Skatteudvalget om selvanmelderordningen den 11. december 2018, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål K, L, M og N, hvor ministeren redegjorde for, at der var afsat 7 årsværk til kontrollen på eksportområdet, bedes ministeren udarbejde en revideret besvarelse af svaret på SAU alm. del – spørgsmål 549, da ministeren i svaret på spørgsmål 549 skriver, at der ikke foreligger valide opgørelser om antal tilknyttede årsværk vedrørende selvanmelderordningen på eksportområdet.

Spm. 171

Ministeren bedes på baggrund af svaret på SAU alm. del – spørgsmål 40 om mindreprovenu ved videreførelse af batterifradrag for elbiler og af svar på SAU alm. del – spørgsmål 42 om afskaffelse af minimumssats i registreringsafgift for elbiler redegøre for, hvor store indtægter der vil være fra henholdsvis benzinbiler, dieselbiler, elbiler og pluginbiler til registreringsafgiften akkumuleret og årligt i 15-årsperioden. Ministeren bedes kun regne på et scenarie, hvor der er 1 mio. elbiler.

Spm. 172

Det fremgår af svaret på SAU alm. del – spørgsmål 40 om mindreprovenu ved videreførelse af batterifradrag for elbiler og af svaret på SAU alm. del – spørgsmål 42 om afskaffelse af minimumssats i registreringsafgift for elbiler, at ”Foruden at påvirke registreringsafgiftsprovenuet og moms vil der også være provenumæssige konsekvenser for ejer- og udligningsafgiften, samt el- og brændstofafgifterne”. Ministeren bedes på samme måde som i de to nævnte spørgsmål og svar opgøre de provenumæssige konsekvenser i ejer/udligningsafgiften, i elafgifterne og i brændstofafgifterne.

Spm. 173

Ministeren bedes på baggrund af svaret på SAU alm. del – spørgsmål 40 om mindreprovenu ved videreførelse af batterifradrag for elbiler og af svar på SAU alm. del – spørgsmål 42 om afskaffelse af minimumssats i registreringsafgift for elbiler redegøre for, hvor stor en andel af de akkumulerede mindreprovenuer der relaterer sig til fortrængning af benzinbiler, og hvor stor en del af de to mindreprovenuer der relaterer sig til en udgift til henholdsvis batterifradrag og fjernelse af minimumssatsen.

Spm. 174

Ministeren bedes på baggrund af svaret på SAU alm. del – spørgsmål 40 om mindreprovenu ved videreførelse af batterifradrag for elbiler og af svar på SAU alm. del – spørgsmål 42 om afskaffelse af minimumssats i registreringsafgift for elbiler redegøre for, hvad de tilsvarende mindreprovenuer vil være, hvis man a) fastholder en fjernelse af mindstesatsen, men halverer batterifradraget, b) fastholder en fjernelse af mindstesatsen, men fjerner batterifradraget, c) genindfører mindstesatsen og halverer batterifradraget og d) fuldt indfaser elbiler i registreringsafgiften, men stadig antager, at elbilparken vokser med de angivne populationer, og dermed fortrænger benzinbiler.

Spm. 175

Vil ministeren oplyse, hvad provenutabet før og efter tilbageløb og adfærd i 2027 vil være, hvis grundskyldsprovenuet ikke må overstige grundskyldsprovenuet fra henholdsvis 2010, 2011, 2012 og 2013?

Spm. 177

Hvorfor reagerer SKAT ikke på advarslen fra SKATs Antisvindelenhed allerede i starten af 2017, hvor det konkluderes, at der er stor risiko for svindel med eksportgodtgørelsen?

Spm. 178

Ministeren bedes i forlængelse af svar på SAU alm. del – spørgsmål 118, hvoraf det fremgår ”Derfor vil det ud fra et skattefagligt og samfundsøkonomisk synspunkt være fornuftigt at sikre, at endnu færre danskere betaler topskat fremover” bekræfte, at det er et politisk spørgsmål, hvor topskattegrænsen skal ligge, og at der ikke findes skattefaglige argumenter for at foretrække ét niveau frem for et andet.

Spm. 179

Mener ministeren, at der findes et skattefagligt optimum for personbeskatningen, og hvor mener ministeren i bekræftende fald, at det dette optimum ligger, hvad angår topskattegrænsen?

Spm. 180

Ministeren bedes oversende dokumentation for, at det ud fra et skattefagligt synspunkt er fornuftigt at færre er omfattet af topskat.

Spm. 181

Det fremgår af grund- og nærhedsnotat vedrørende Europa-Kommissionens forslag til Rådets direktiv om et fælles selskabsskattegrundlag (CCTB), KOM (2016) 0685 af 25. oktober 2016 (CCTB), jf. SAU alm. del – bilag 39 (folketingsåret 2016-17), at afskrivningsreglerne i CCTB forslaget er ”mere restriktive”, og at dette element vil trække i retning af et øget provenu (se side 9). Ministeren bedes redegøre for forskellen mellem de nugældende danske afskrivningsregler og de i CCTB foreslåede afskrivningsregler samt skønne over merprovenuet i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter adfærd ved at anvende CCTB-reglerne for afskrivninger.

Spm. 183

Det fremgår af styresignal SKM2011.282, at Stutteri og væddeløbsstalde, der drives erhvervsmæssigt, hidtil har været udsat for unødig tilbageholdenhed omkring anerkendelse af erhvervsmæssigt virke fra skatteforvaltningens side. Vil ministeren på den baggrund redegøre for, om der siden 2011 reelt er sket en ændring i praksis fra skatteforvaltningens side?

Spm. 184

Ministeren bedes redegøre for, hvad de provenumæssige konsekvenser vil være af at afskaffe momsfritagelsen for aviser.

Spm. 185

Ministeren bedes redegøre for præcis, hvilke medier der er omfattet af reglerne om momsfritagelse. I forlængelse heraf bedes ministeren oplyse, hvor stort et indirekte tilskud de enkelte medier modtager via momsfritagelsen.

Spm. 186

Ministeren bedes redegøre for, om indstik til aviser, det være sig enten i glittet form eller på normalt avispapir, er omfattet af avisers momsfritagelse.

Spm. 187

Vil ministeren oplyse, om der vil være problemer i forhold til EU-retten, hvis det besluttes politisk at afskaffe momsfritagelsen for aviser og i stedet tildele direkte støtte til nyhedsmedier (trykte og elektroniske)?

Spm. 188

Vil ministeren redegøre for, hvad den administrative lettelse for staten og øvrige virksomheder vil være ved at afskaffe momsfritagelsen for aviser og dermed få et momssystem stort set uden differentierede satser?

Spm. 189

Ministeren bedes opdatere svar på SAU alm. del – spørgsmål 622 (folketingsåret 2016-17) med de senest tilgængelige tal.

Spm. 190

Vil ministeren bede de amerikanske myndigheder om oplysninger om, hvorvidt danske American Depositary Receipts er indgået i problematiske handler i USA?

Spm. 191

Vil ministeren bekræfte, at der ikke er gennemført drøftelser med forsyningsselskaberne om den fremtidige regulering af inddrivelse, som skulle ske i forbindelse med udmøntningen af ”Aftale om styrkelse af den offentlige gældsinddrivelse” af 8. juni 2017, for så vidt angår forsyningsselskaber? Og kan ministeren oplyse, hvordan han har tænkt sig at udmønte denne del af aftalen?

Spm. 198

Vil ministeren i forlængelse af svar på SAU alm. del – spm. 116 oplyse, hvor stor en andel af førtidspensionisterne, der har indtægt fra erhvervsarbejde fordelt på antal år til folkepensionsalderen? Ministeren bedes ligeledes oplyse den gennemsnitlige arbejdstid for de førtidspensionister, der har indkomst fra erhvervsarbejde, ligeledes fordelt på antal år siden de gik på folkepension. Endelig bedes ministeren oplyse, hvor mange førtidspensionister, der har en erhvervsindkomst som +/- 5.000 kr. svarer til fradragsbeløbet (77.300 for enlige og 122.500 for gift/samlevende).

Spm. 199

Vil ministeren oplyse provenutabet efter tilbageløb og adfærd samt effekter på BNP af det Konservative Folkepartis skatteplan »Det skal være billigere at være familie«, såfremt denne gennemføres? Opgørelsen ønskes skematisk for de enkelte elementer i udspillet og for udspillet samlet set.

Spm. 200

Vil ministeren redegøre for, hvilke effekter det Konservative Folkepartis skatteplan »Det skal være billigere at være familie« har på den disponible indkomst? Redegørelsen skal indeholde Både de elementer, der påvirker den disponible indkomst direkte og indirekte, fordelt på deciler for hvert enkelt initiativ og samlet set. Effekten for det 10. decil bedes opgjort på percentiler.

Spm. 201

Vil ministeren oplyse konsekvenserne i kr. for en HK’er på mindsteløn i lejebolig, en typisk LO’er i lejebolig, en typisk LO’er i ejerbolig, en funktionær i ejerbolig, en funktionær i lejebolig, en pensionist i lejebolig, en direktør i ejerbolig samt gennemsnittet for henholdsvis de 100 danskere og de 1000 dansker, der vil få mest ud af skatteplanen, så frem at alle elementer af det Konservative Folkepartis skatteplan »Det skal være billigere at være familie« gennemføres?

Spm. 202

Vil ministeren oversende en opgørelse af den samlede skattenedsættelse, som Konservative Folkepartis skatteplan »Det skal være billigere at være familie« giver, fordelt på landets kommuner? Tabellen bedes opstillet, så de kommuner, hvor borgerne gennemsnitligt opnår den største gevinst, fremgår først?

Spm. 203

Vil ministeren oplyse, hvordan en generel besparelse på 4 mia. kr. på jobcentre og beskæftigelsesindsatsen vil fordele sig på landets kommuner, opgjort så de kommuner, der grundet mange arbejdsløse borgere, vil skulle spare mest, fremgår først?

Spm. 204

Vil ministeren oplyse, hvordan Det Konservative Folkepartis skatteplan »Det skal være billigere at være familie« kan antages at påvirke uligheden? Der ønskes både medregnet elementer, der direkte påvirke befolkningens disponible indkomst, samt elementer der indirekte påvirker befolkningens disponible indkomst i form af initiativer udmøntet gennem det offentlige forbrug og derfor skønnes at have fordelingsvirkning?

Spm. 205

Ministeren bedes som opfølgning på svaret på SAU (2017-18) alm. del – spørgsmål 446 oplyse, hvilke empiriske studier der ligger til grund for ministerens beregninger af, at skatte- og afgiftsnedsættelser for erhvervslivet har øget indkomsten for en LO-arbejder og en lufthavnsoperatør med henholdsvis 3.100 kr. og 4.000 kr., sådan som det fremgår af tabel 1. Ministeren bedes endvidere oplyse, om de to familietyper allerede fra i år kan forventes at have en højere indkomst, eller hvornår denne indkomstfremgang i så fald kan forventes at indtræde.

Spm. 206

Ministeren bedes oplyse fordelingsvirkningen af følgende tiltag:• Fjernelse af kontanthjælpsloftet, 225-timersreglen og integrationsydelsen• Fjernelse af den særligt lave kontanthjælp for unge (ungeydelsen)• Fjernelse af den fremadrettede mindreregulering af overførselsindkomsterne som et resultat af skattereform 2012• Fjernelse af den fremadrettede mindreregulering af SU’enMinisteren bedes oplyse fordelingsvirkningen på indkomstdeciler samt for de enkelte percentiler i den 10. indkomstdecil i både kroner og øre, i procent af disponibel indkomst samt som andel af den samlede indkomstmasse. Derudover bedes ministeren oplyse virkningen på Gini-koefficienten. Dette bedes opgjort for hver af de enkelte tiltag.

Spm. 207

Ministeren bedes oplyse fordelingsvirkningen af følgende tiltag:• Fradragsretten for indbetalinger til pensionsordninger i topskatten fjernes, jf. svaret på SAU (2015-16) alm. del – spørgsmål 722 • Samtidig med at fradragsretten fjernes, undtages udbetalingerne fra pensioner i topskattegrundlaget, jf. svar på SAU (2016-17) alm. del – spørgsmål 111. Ministeren bedes oplyse fordelingsvirkningen på indkomstdeciler samt for de enkelte percentiler i den 10. indkomstdecil i både kroner og øre, i procent af disponibel indkomst samt som andel af den samlede indkomstmasse. Derudover bedes ministeren oplyse virkningen på Gini-koefficienten. Der bedes om en samlet opgørelse for de to forslag samlet.

Spm. 208

Kan ministeren oplyse, hvad prisen på en pakke cigaretter ville være, såfremt prisen fulgte det almindelige forbrugerprisindeks målt over en periode på de sidste 10 år?

Spm. 209

Vil ministeren oplyse, hvad prisen for en pakke cigaretter bør være, hvis øget grænsehandel skal undgås?

Spm. 210

Vil ministeren oplyse, hvad årsagen er til, at tobaksafgifter ikke følger det almindelige forbrugerprisindeks?

Spm. 211

Sidste år blev der indført en antisubsidie-told og en anti-dumpingtold på forskellige uforarbejdede typer stål fra Asien, men ikke på færdigproducerede ståltårne til vindmøller, der netop bliver subsidieret af asiatiske stater. Hvilke overvejelser gør ministeren sig i forhold til, at danske virksomheder er kraftigt presset af forskelle på toldsatserne, at danske virksomheder kæmper mod statssubsidieret færdigbehandlet stål og om mulighederne for at igangsætte en antidumping undersøgelse på EU-plan for at redde danske arbejdspladser?

Spm. 212

Vil ministeren oplyse udviklingen i danskernes samlede gæld til det offentlige i alt, opgjort på hvert kvartal siden 1. kvartal 2013 til og med 4. kvartal 2018?

Spm. 213

Vil ministeren sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 10/1-19 om Rockwool Fondens rapport fra december 2018 om stigningen i sort arbejde, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål Q, R, S, T og U?

Spm. 214

Vil ministeren som opfølgning på samrådet om stigningen i sort arbejde, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål Q-U, redegøre for myndighedssamarbejdet mellem Skatteforvaltningen og Erhvervsstyrelsen?

Spm. 215

Vil ministeren som opfølgning på samrådet om stigningen i sort arbejde, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål Q-U, redegøre for, hvilke praktiske konsekvenser for afskaffelsen af Skatteforvaltningens hjemmel til kontrol på privat grund har haft for myndighedssamarbejdet om kontrol af social dumping? Herunder oplyse, i hvor mange tilfælde, der i regi af dette samarbejde er indhentet dommerkendelse og efterfølgende foretaget kontrol.

Spm. 216

Ministeren bedes udarbejde en kurve, der er så retvisende som muligt – med relevante forbehold – og baseret på myndighedernes erfaringer med hamstring og tilbagelevering af skattemærker, over antallet af stk. cigaretter pr. måned, solgt i Danmark de senest 60 måneder, med udgangspunkt i data fra stykafgiften.

§ 20-spørgsmål

Spm. S 362

Om boligjobordningen.

Denne side er en støtteside til TaxCons betalingstjenester, www.momsmail.dk og www.skattemail.dk.

Brugen af informationerne på siden er underlagt TaxCons almindelige ansvarsfraskrivelse.

TaxCon Medier I/S påtager sig således intet ansvar for oplysningernes rigtighed eller fuldstændighed og ej heller noget ansvar for økonomiske konsekvenser af at have truffet beslutninger på baggrund af oplysninger fundet på dette websted.