Folketingsbilag 5. december 2018 - 5. december 2018

Nye lovforslag

L 119 Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse. (Ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder.
Fremsat den 5. december 2018

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 27 Forslag til lov om ændring af fondsbeskatningsloven og ligningsloven. (Mere robuste skatteregler for trusts som opfølgning på Skattelovrådets rapport).

Bilag

Bilag 6

1. udkast til betænkning

L 28 Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, lov om ophævelse af dobbeltbeskatning i forbindelse med regulering af forbundne foretagenders overskud (EF-voldgiftskonventionen), momsloven og forskellige andre love. (Implementering af direktivet om skatteundgåelse og direktivet om skattetvistbilæggelse og forskellige ændringer af momssystemdirektivet).

Spørgsmål og svar

Spm. 12

Spm. om at redegøre for mulighederne for og konsekvenserne af at ændre ikrafttrædelsestidspunktet fra den 1. januar 2019 til den 1. juli 2019 for den del af lovforslaget, der omhandler den momsmæssige beskatning af vouchere, til skatteministeren

L 86 Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet og lov om skattefri kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter. (Nedsættelser af elvarmeafgiften og den almindelige elafgift samt fremrykning af reduktion af den grønne check).

Bilag

Bilag 4

1. udkast til betænkning

L 97 Forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning og lov om planlægning. (Ophævelse af adgangen til at pålægge ny tilslutningspligt, indregning af overskud for varmepumper m.v.).

Spørgsmål og svar

Spm. 3

Spm. om kommentar til henvendelse af 20/11-18 fra DI Energi og Dansk Fjernvarme om overskudsvarme, til energi-, forsynings- og klimaministeren

Spm. 4

Spm. om kommentarer til materiale fra DI Energis og Dansk Fjernvarmes foretræde den 22/11-18, til energi-, forsynings- og klimaministeren

Spm. 5

Spm. om begrebet 'falsk overskudsvarme', til energi-, forsynings- og klimaministeren

L 101 Forslag til Investorfradragslov.

Bilag

Bilag 4

1. udkast til betænkning

L 103 Forslag til lov om ændring af tinglysningsafgiftsloven og forskellige andre love og om ophævelse af lov om afgift af antibiotika og vækstfremmere anvendt i foderstoffer. (Afgiftssaneringspakke m.v.).

Bilag

Bilag 6

1. udkast til betænkning

L 101 Forslag til Investorfradragslov.

Spørgsmål og svar

Spm. 2

Spm. om at redegøre for, hvilke værnsregler der indgår i lovforslaget, til skatteministeren

L 116 Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven. (Udskydelse af indfasning af registreringsafgiften på eldrevne køretøjer m.v.).

Bilag

Bilag 2

Udkast til tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget

L 115 Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven og forskellige andre love. (Videreførelse af vurderingerne, ændring af vurderingsterminen, udskydelse af fremrykning af beskatningsgrundlaget m.v.).

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om lovforslaget generelt vil have negative konsekvenser for den enkelte boligejer, til skatteministeren

Almindelig del

Bilag

Bilag 72

Orientering om Kommissær Moscovicis besvarelse af skatteministerens brev vedrørende svindel med udbytteskat

Bilag 73

Henvendelse af 3/12-18 fra Stefan Lehm vedrørende foretræde om ejendomsskat

Bilag 74

Orientering vedr. Copenhagen Towers, fra skatteministeren

Spørgsmål og svar

Spm. 99

Ministeren bedes redegøre for de gennemførte besparelser i skattevæsenet fra 2011 til 2015.

Spm. 100

Kan ministeren bekræfte, at den daværende SRSF-regering i 2012 bestilte en rapport hos McKinsey & Co., der skulle give svar på, hvordan man fik effektiviseringerne op i tempo, som det fremgår af bogen ”Overmod og afmagt – Historien om det nye skat”?

Spm. 103

Ministeren bedes kommentere præsentationen fra foretræde den 15. november 2018 Foreningen Biogasbranchen om provenuneutral grøn omstilling i transportsektoren, jf. SAU alm. del - bilag 50.

Spm. 143

Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 27. november 2018 om udbyttesagen, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål F, G, H og I.

Spm. 160

Vil ministeren opgøre provenuet af nedenstående model for en flypassagerafgift? I svaret bedes provenuet opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter adfærd. Adfærd bedes delt op i henholdsvis inklusiv og eksklusiv arbejdsudbud.Model for en flypassagerafgift:Med henblik på at indføre en socialt afbalanceret flypassagerafgift vil den foreslåede afgift være progressiv med antallet af årlige flyrejser, jf. tabel 1 i bilag 1.For fly over 20 ton men med færre end 19 pladser er der en flad afgift på 2.000 kr. pr. flyvning.Flyvninger til Grønland og Færøerne samt børn under 2 år, som ikke har deres eget sæde, er undtaget for afgiften.Der sættes et afgiftsloft på 60.000 kr. årligt. Modellen vil kræve, at passagernes rejser registreres indenfor en periode fra den 1. januar til den 31. december med henblik på opkræve den rette afgift. Registreringen af de rejsende sker allerede af flyselskaberne og af EU.Rejseoplysningerne slettes umiddelbart efter en 3 måneders frist for at klage over eventuelle afgifter. Registreringen administreres af SKAT, men kan udelukkende anvendes i forbindelse med beregning af personlige flyafgifter. Konkret skal der ved billetkøb indtastes pasnummer. Herefter vil en afgift svarende til antal flyvninger foretaget inden for kalenderåret blive opkrævet.

Spm. 161

Har der i perioden fra den 3. oktober 2011 til den 28. juni 2015 været korrespondance (mail, brev, sms) mellem de daværende skatteministre og Mogens Lykketoft, jf. artiklen i Berlingske den 29. november 2018 ”Lykketoft: Jeg advarede Thorning-regering om Skats sammenbrud”? I givet fald bedes disse og eventuelle besvarelser oversendes.

Spm. 162

Ministeren bedes kommentere den generelle problemstilling som rejses i henvendelsen af 3. december 2018 fra Stefan Lehm vedrørende ejendomsskat, jf. SAU alm. del - bilag 73

Denne side er en støtteside til TaxCons betalingstjenester, www.momsmail.dk og www.skattemail.dk.

Brugen af informationerne på siden er underlagt TaxCons almindelige ansvarsfraskrivelse.

TaxCon Medier I/S påtager sig således intet ansvar for oplysningernes rigtighed eller fuldstændighed og ej heller noget ansvar for økonomiske konsekvenser af at have truffet beslutninger på baggrund af oplysninger fundet på dette websted.