Folketingsbilag 10. maj 2021 - 10. maj 2021

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 133 Forslag til lov om ændring af dødsboskatteloven og kildeskatteloven. (Indgreb mod skatteundgåelse ved overtagelse af virksomhed i virksomhedsordningen).

Spørgsmål og svar

Spm. 8

Spm. om, hvordan maksimeringsreglen får indflydelse, jf. FSR’s bemærkninger, til skatteministeren

Spm. 10

Spm. om, hvordan gæld skal håndteres i virksomhedsordningen og indskudskonto, når denne opstår på købersiden (andre end ægtefælle), i lovforslaget, til skatteministeren

Spm. 11

Spm. om ministeren er enig i, at generationsskifter af virksomheder kan blive besværliggjort af lovændringen, til skatteministeren

Spm. 12

Spm. om ministeren kan kvantificere, i hvor høj grad de eksisterende regler er blevet misbrugt mod intensionerne i lovgivningen, til skatteministeren

Spm. 16

Spm. om, hvad konsekvensen er for de købere og sælgere, som har indgået aftalen inden den 22. december 2020, men som ikke kan gennemføre handlen på grund af lovgivningen, til skatteministeren

Spm. 19

Spm. om der er kommet klarhed over, om problemstillingerne vedrørende lovforslagets ændringer til kildeskattelovens §33 C, stk. 5, giver anledning til justeringer, til skatteministeren

L 217 Forslag til lov om ændring af lov om forskellige forbrugsafgifter og opkrævningsloven. (Indførelse af afgift på nikotinholdige væsker til e-cigaretter m.v.).

Bilag

Bilag 4

Henvendelse af 10/5-21 fra Brancheforeningen for e-cigaretter (BECIG) om foretræde vedrørende afgifter på e-væsker

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om kommentar til henvendelsen af 10/5-21 fra Brancheforeningen for e-cigaretter (BECIG) om foretræde vedrørende afgifter på e-væsker, til skatteministeren

L 211 Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige andre love. (EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen, justering af reglerne for investeringsinstitutters beskatning af udbytte fra danske aktier, skattefritagelse af selvejende plejehjem og plejeboliger, forhøjelse af det skattefri bundfradrag for ydelser fra sociale fonde m.v., indberetning af udbytter af aktier m.v. registreret i en dansk værdipapircentral og kontoført af en udenlandsk kontofører og ændringer som følge af det midlertidige forbud mod hold af mink m.v.).

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om, hvorfor man har valgt at hæve skatten på de danske investeringsinstitutter, når retsstillingen ikke synes at være endeligt afklaret, til skatteministeren

Spm. 13

Spm. om der er tilfælde, hvor skærpelsen af beskatningen af de danske minimumsbeskattede investeringsforeninger også skærper beskatningen af afkastet fra danske husholdningers pensionsopsparing, til skatteministeren

Spm. 16

Spm. om det på anden måde er muligt at tilvejebringe et skøn, evt. via oplysninger fra VP, til skatteministeren

Spm. 18

Spm. om at stille ændringsforslag om deling af lovforslaget, så den del, der handler om justering af reglerne for investeringsinstitutters beskatning af udbytte fra danske aktier, udskilles til et selvstændigt lovforslag, til skatteministeren

L 221 Forslag til lov om ændring af tobaksafgiftsloven. (Skærpede krav til og styrket kontrol med handel og opbevaring af tobak).

Spørgsmål og svar

Spm. 2

Spm. om røgtobak skal være omfattet af samme ”clean-market” regler som cigaretter, når røgtobak har langt lavere omsætningshastighed end de fabriksfremstillede cigaretter, til skatteministeren

Spm. 3

Spm. om der ifølge ministeren er tilstrækkeligt med sanktionsmuligheder i forhold til at undgå, at producenter/importører kan blive ved med at smide varer med gamle banderoler på markedet lang tid efter, at afgiftsforhøjelsen er trådt i kraft, til skatteministeren

Spm. 4

Spm. om ministeren kan give håndslag på, at lovforslaget sikrer, at der fra midten af 2022 ikke kan købes cigaretter som i gennemsnit er billigere end 60 kr. pr. pakke i overensstemmelse med den politiske intention, til skatteministeren

Spm. 5

Spm. om at redegøre for konsekvenserne ved, at grossister og detailhandlen får 3 måneder til at fjerne cigaretter og røgtobak med gamle stempelmærker fra deres lagre frem for de foreslåede 4 uger efter forbuddet af salg af produkter med gamle stempelmærker, til skatteministeren

Spm. 6

Spm. om at redegøre for, hvilke analyser og vurderinger der ligger til grund for ministeriets vurdering af, at 4 uger er tilstrækkeligt for grossister og detailhandlen til at få cigaretter og røgtobak med gamle stempelmærker fjernet fra detailhandlens lagre i hele Danmark, til skatteministeren

Spm. 7

Spm. om at redegøre for detaljerne i vurderingen af de erhvervsøkonomiske konsekvenser af forslaget om, at grossister og detailhandlen skal have fjernet cigaretter og røgtobak med gamle stempelmærker fra deres lagre senest 4 uger efter forbud af salg af produkter med gamle stempelmærker, til skatteministeren

Spm. 8

Spm. om, hvor mange detailhandelslagre der skal tømmes på 4 uger før, at cigaretter og røgtobak med gamle stempelmærker kun er opbevaret hos autoriserede oplagshaver, til skatteministeren

Spm. 9

Spm. om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der giver grossister og detailhandel 3 måneder efter forbud af salg af produkter med gamle stempelmærker til at fjerne cigaretter og røgtobak med gamle stempelmærker fra detailhandlens lagre, til skatteministeren

Almindelig del

Bilag

Bilag 237

Grund- og nærhedsnotat om forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2006/112/EF for så vidt angår fritagelser for indførsel og visse leveringer i tilknytning til EU-foranstaltninger af almen interesse (KOM (2021) 181)

Spørgsmål og svar

Spm. 312

Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved at fjerne lempelserne fra Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer fra 2017, der gav bedre vilkår for aktieaflønning i mindre virksomheder? Provenuet bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd. Dette bedes opgjort for alle årene 2021-2025 og i varig virkning. Der bedes her anvendt 2021-niveau og faste 2021-priser. Ministeren bedes også opgøre virkningen på råderummet i 2021-priser. Derudover bedes ministeren opgøre fordelingsvirkningen ved skatteændringerne opgjort som virkningen på disponibel indkomst i kroner og øre og i procent af disponibel indkomst opdelt for 10 indkomstdeciler. For den 10. indkomstdecil bedes også opdelt på percentiler. Sluttelig bedes ministeren oplyse skatteændringens virkning på Gini-koefficienten.

Spm. 411

I forlængelse af SAU alm. del – spørgsmål 351, 399 og 404 bedes ministeren kommentere henvendelse af 29. marts 2021 fra JTI Danmark som opfølgning på foretræde vedrørende skærpede krav og styrket kontrol med handel og opbevaring af tobak, jf. SAU alm. del – bilag 197.

Spm. 454

Ministeren bedes redegøre for provenuet ved, at ændringer i forsikringsafgiften for lystfartøjer, hvor der bedes skønnet over tre modeller1) genindførsel af forsikringsafgiftens sats på 1,34 pct. på lystfartøjer med en bundgrænse på 200.000 kr.2) genindførsel af forsikringsafgiftens sats på 1,34 pct. på lystfartøjer med en bundgrænse på 500.000 kr.3) genindførsel af den tidligere sats for 1,34 pct. for alle. Provenuet bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd for alle årene 2021-2025 og i varig virkning. Der bedes her anvendt 2021-niveau og faste 2021-priser. Ministeren bedes endvidere opgøre virkningen på råderummet i 2020-priser. Ministeren bedes derudover opgøre fordelingsvirkningen ved skatteændringen opgjort som virkningen på disponibel indkomst i kroner og øre samt i procent af disponibel indkomst opdelt for 10 indkomstdeciler. For den 10. indkomstdecil bedes også opdelt på percentiler. Sluttelig bedes ministeren også oplyse skatteændringens virkning på Gini-koefficienten.

Spm. 460

Med henvisning til at flere domme i andre europæiske lande har fastslået, at soloselvstændige, der arbejder for platformsvirksomheder, som leverer ydelser til private forbrugere, reelt er lønmodtagere, bedes ministeren oplyse, om det giver anledning til at revurdere Skattestyrelsens vejledning (C.C.1.2.1).

Spm. 462

Vil ministeren oversende en skriftlig redegørelse for, hvordan de seneste tal for konkurser påvirker størrelsen af tilgodehavender fra udskudte skatter og momsforpligtelser, som staten har på virksomhederne i Danmark?

Denne side er en støtteside til TaxCons betalingstjenester, www.momsmail.dk og www.skattemail.dk.

Brugen af informationerne på siden er underlagt TaxCons almindelige ansvarsfraskrivelse.

TaxCon Medier I/S påtager sig således intet ansvar for oplysningernes rigtighed eller fuldstændighed og ej heller noget ansvar for økonomiske konsekvenser af at have truffet beslutninger på baggrund af oplysninger fundet på dette websted.