Folketingsbilag 25. juni 2018 - 2. juli 2018

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 237 A Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige andre love. (Beskatning af beløb vedrørende tilbagebetalte provisioner, EU-retlig tilpasning af reglerne vedrørende udenlandske pensionsinstitutters investeringer i fast ejendom og bestemmelser i momsloven om momsfritagelse for selvstændige grupper og justering af værnsregler, der sikrer beskatning af udbytter m.v.).

Bilag

Bilag 27

Ændringsforslag til 3. behandling fra skatteministeren

Almindelig del

Bilag

Bilag 222

Orientering om rapport om beskatning ved overdragelse til erhvervsdrivende fonde

Bilag 223

Indtægtslisten for april 2018./

Bilag 224

Skatteankestyrelsens rapportering til Skatteudvalget - 1. kvartal 2018, fra skatteministeren

Bilag 225

Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til Rådets direktiv om ændring af direktivet (direktiv 92/83/EØF) om harmonisering af punktafgiftsstrukturen for alkohol og alkoholholdige drikkevarer, KOM(2018) 0334 af 25. maj 2018, fra skatteministeren

Bilag 226

Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven og forskellige andre love (Initiativer mod sort arbejde m.v.)

Bilag 227

Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om ophævelse af dobbeltbeskatning i forbindelse med regulering af forbundne foretagenders overskud (EF-voldgiftskonventionen). (Implementering af direktiv om skattetvistbilæggelsesmekanismer i Den Europæiske Union)

Bilag 228

Samlenotat om rådsmødet (ECOFIN) den 13. juli 2018

Bilag 229

Grund- og nærhedsnotat om forslag til Rådets direktivom ændring af direktiv om det fælles merværdiafgiftssystemtil fastlæggelse af de nærmere tekniske bestemmelser, der er nødvendige for indførelse af det endelige momssystem, fra skatteministeren

Bilag 230

Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om omarbejdningaf reguleringen vedrørende edb-mæssig registrering og kontrol af punktafgiftspligtige varers bevægelser, fra skattteministeren

Bilag 231

Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til Rådets direktiv om omarbejdning af direktiv (2008/118/EF) om den generelle ordning for punktafgifter og om ophævelse af direktiv92/12EØF (cirkulationsdirektivet), fra skatteministeren

Bilag 232

Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fastlæggelse af toldprogrammet for samarbejde på toldområdet, fra skatteministeren

Bilag 233

Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til Rådets forordning om ændring i forordning (EU) nr. 389/2012 om administrativt samarbejde på punktafgiftsområdet for så vidt angår indholdeti de nationale elektroniske registre, fra skatteministeren

Bilag 234

Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om instrumentetfor finansiel støtte til toldkontroludstyr som en del af Fonden for Integreret Grænseforvaltning, fra skatteministeren

Bilag 235

Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om etableringaf ”Fiscalis” programmet for samarbejde på området for beskatning, fra skatteministeren

Bilag 236

Orientering om forslag til PNR-lov, fra skatteministeren og justitsministeren

Bilag 237

Lovudkast - forslag til lov om ændring af emballageafgiftsloven,lov om registrering af køretøjer og forskellige andre love og om ophævelse af pvc-afgiftsloven og lov om tilskud til visse miljøvenlige lastbiler, fra skatteministeren

Bilag 238

Kvartalsredegørelse om offentlige restancer pr. marts 2018, fra skatteministeren

Bilag 239

Skatterådets årsberetning for 2017, fra skatteministeren

Bilag 240

Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven,ligningsloven og lov om skattenedslag for seniorer (Afbureaukratisering af forskerskatteordningen,genoptagelse af afgørelser om skattenedslag og skattefrihed for godtgørelse, til thalidomidofre) samt resumé, fra skatteministeren

Bilag 241

Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af ligningsloven,ejendomsværdiskatteloven, personskatteloven, skatteindberetningsloven og lov om et indkomstregister(Bedre vilkår for vækst og korrekt skattebetaling i dele- og platformsøkonomien) samt resumé, fra skatteministeren

Bilag 242

Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven)(Indførelse af harmoniserede regler for den momsmæssige behandling af vouchere og forenklinger af særordningerne for salg af elektroniske ydelser m.v.) samt resumé, fra skatteministeren

Bilag 243

Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse for 2017, fra skatteministeren

Spørgsmål og svar

Spm. 341

Ministeren bedes oplyse, hvor meget momsindtægterne for staten i alt udgjorde fra følgende 14 selskaber i 2016, eventuelt den momspligtige omsætning i Danmark, (der spørges bevidst til et stort antal virksomheder under ét, idet svaret således kan afgives, uden at enkeltvirksomheder kan identificeres):Chr. Hansen Holding A/S, Coloplast A/S, DSV A/S, Genmab A/S, GN Store Nord A/S, Lundbeckfonden Invest A/S, Nets Holding A/S, NKT A/S, Novo Holding A/S, Pandora A/S, TDC A/S, Tryghedsgruppen SMBA, William Demant Invest A/S og Ørsted A/S.Tilsvarende bedes oplyst for følgende virksomheder – også under ét: Burger King, Q8, Kellogg, Aldi, Arriva og Phillips.

Spm. 347

I forlængelse af svar på SAU alm. del – spørgsmål 222 bedes ministeren supplere med tilsvarende beregninger af følgende scenarium: Scenarie 6: som scenarie 5 i besvarelsen, men hvor beskatningen af ”Lille negativ nettokapital-/aktieindkomst”, ”Lille positiv nettokapital-/aktieindkomst” samt ”Stor positiv nettokapital-/aktieindkomst” alle fastsættes til 27,0 pct. (således at de fire søjler lyder på 24,9/27/27/27). Ministeren bedes endvidere tilføje en betragtning om forventede adfærdseffekter.

Spm. 423

Ministeren bedes oplyse, hvor mange pensionister der betaler topskat i dag, og hvor mange pensionister der skønnes at betale topskat i henholdsvis 2020, 2025, 2030, 2035 og 2040.

Spm. 429

Vil ministeren i forlængelse af samrådet om lempelse af revisionspligten, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål AI, oplyse, om det var SKATs holdning, at 10 ekstra årsværk til kontrol – finansieret inden for den eksisterende ramme – kunne imødekomme de betænkeligheder Skatteministeriet havde i forbindelse med lempelsen af revisionspligten i 2012, jf. notatet ”Erhvervsministeriets overvejelser om at fritage små holdingselskaber (omsætning op til 8 mio. kr.) for revisionspligt - skattemæssige betænkeligheder” af 28. juni 2012, eller om SKAT så behov for flere årsværk til kontrol for at kunne imødekomme betænkelighederne?

Spm. 434

Vil ministeren I forlængelse af samrådet om lempelse af revisionspligten, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål AI, oplyse, om Skatteministeriet er enig i, at lovforslag nr. L 26 - Forenkling af revisionspligten og styrket offentligt tilsyn med revisorer m.v. (folketingsåret 2012-13) i tilstrækkeligt omfang imødekommer de betænkeligheder, som Skatteministeriet beskriver i notatet ”Erhvervsministeriets overvejelser om at fritage små holdingselskaber (omsætning op til 8 mio. kr.) for revisionspligt - skattemæssige betænkeligheder” af 28. juni 2012.

Spm. 435

Vil ministeren undersøge, om det er muligt at stramme skattereglerne, således at virksomheder ikke kan udnytte opkøb af underskudsvirksomheder til skattespekulation og derved opnå en skattemæssig fordel?

Spm. 436

Giver de medieomtalte eksempler med opkøb af virksomheder til markant mindre beløb end det skattemæssige fradrag, der dermed opnås ministeren anledning til at foretage et hasteindgreb, da der er meget store beløb på spil?

Spm. 437

Ministeren bedes oplyse det forventede merprovenu af at skærpe reglerne for underskudsfremføring, så der fremover kun kan underskudsfremføres for de dele af virksomheden, som har tilhørt samme cvr-nummer igennem den periode, hvor der ønskes underskudsfremførsel.

Spm. 453

Ministeren bedes oversende dokumentation for, at der i hvert år frem til 2025 er tilstrækkeligt råderum til at dække det demografiske træk, som ministeren gav udtryk for i sin tale fra Folketingets talerstol under tredjebehandlingen af L 238 om vedtagelse aftalen om lavere skat på arbejde og indbetalinger til pension. Svaret bedes leveret i tabelform, hvor det demografiske træk i mia. kr. år for år sammenholdes med det økonomiske råderum i det enkelte år.

Spm. 454

Ministeren bedes i forlængelse af sin tale fra Folketingets talerstol ved 3. behandling af lovforslag nr. L 238 om vedtagelse af aftalen om lavere skat på arbejde og indbetalinger til pension, hvor han sagde at der er penge nok til at dække det demografiske træk i årene frem mod 2025, oplyse, hvor stort råderummet er i hvert af årene frem mod 2025, når der fraregnes udgifter til regeringens fremlagte politik – herunder blandt andet energiudspillet, hvor en række elafgifter foreslås sænket.

Spm. 455

Ministeren bedes kommentere sagen, herunder det offentliges eventuelle interesse, omtalt i artiklen "Parcelhus-ruin spøger på 10. år: - En uheldig og kedelig sag" bragt på Fyens Stiftstidendes hjemmeside den 6. september 2017.

Spm. 456

Ministeren bedes oplyse, hvad de provenumæssige effekter vil være, hvis forsikringsafgiften på lystfartøjer sænkes til 1 pct. Ministeren bedes i den forbindelse oplyse, hvilken effekt afgiftssænkningen vil have på grænsehandlen i form af lystfartøjer, der bliver vinteropbevaret, serviceret og repareret i udlandet. Endelig bedes ministeren oplyse, hvilke elementer Skatteministeriet medtager, når ministeriet skal vurdere grænsehandlen.

Spm. 457

Ministeren bedes oplyse, hvad de provenumæssige effekter vil være, hvis forsikringsafgiften på lystfartøjer halveres. Ministeren bedes i den forbindelse oplyse, hvilken effekt afgiftssænkningen vil have på grænsehandlen i form af lystfartøjer, der bliver vinteropbevaret, serviceret og repareret i udlandet. Endelig bedes ministeren oplyse, hvilke elementer Skatteministeriet medtager, når ministeriet skal vurdere grænsehandlen.

Spm. 458

Ministeren bedes i absolutte tal og i skematisk form oplyse det totale antal indregistrerede elbiler, herunder antallet af elbiler indregistreret til henholdsvis private bilister, virksomheder, udlejningsvirksomheder med leje for øje og til offentlige myndigheder (herunder kommuner), år for år for de sidste 15 år. For elbiler indregistreret til private og til erhvervsvirksomheder bedes særskilt opgjort andelen af elbiler fra producenten Tesla.

Spm. 459

Vil ministeren oplyse, hvorvidt SKAT fortsat måler virksomheders oplevede opdagelsesrisiko for henholdsvis skattesnyd og sort arbejde som tidligere gjort i SKATs årlige holdningsundersøgelse, senest i 2014-udgaven, og hvis ja, oplyse om andelen af virksomheder, der oplevede opdagelsesrisikoen som høj eller meget høj for alle tilgængelige årstal i perioden 2014 - 2018? Hvis SKAT ikke længere måler og/eller offentliggør virksomhedernes oplevede opdagelsesrisiko for skattesnyd og sort arbejde, bedes ministeren redegøre for grundlaget herfor.

Spm. 462

Ministeren bedes oplyse: - den gennemsnitlige skattetrækprocent for den øverste indkomstpercentil på baggrund af de nyeste tilgængelige tal,- den gennemsnitlige skattetrækprocent for de danskere, som tjener mere end 1 mio. kr. om året og- den gennemsnitlige skattetrækprocent for de danskere, som har en årsindtjening i størrelsesordenen mellem 498.900 (topskattegrænsen) og 1 mio. kr.

Spm. 464

Vil ministeren oplyse, hvad den aktuelle situation er omkring efterforskningen af sagen om svindel med udbytteskat?

Spm. 465

Vil ministeren oplyse, hvorfor der ikke er foretaget nogen anholdelser i sagen, og hvorfor de danske myndigheder ikke har krævet den svindelmistænkte Sanjay Shah og dennes hustru anholdt og udleveret til Danmark, når der har været mulighed herfor?

Spm. 467

Kan ministeren oplyse, hvornår der forventes svar på SAU alm. del – spørgsmål 341 af 3. april 2018?

Spm. 473

Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 21. juni 2018 om arveafgiften, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål AM, AN, AO og AP.

Spm. 475

Ved den seneste justering af elbilaftalen i april 2017 blev der indført en særregel, der specifikt undtager batteriopladning fra gældende lov om elafgiftsrefusion. Fra 2020 vil batteriopladning, som det ser ud nu, som den eneste form for processtrøm skulle betale husholdningsafgift. Træder denne særregel i kraft som planlagt, vil den samlede branche af danske elbiloperatører blive diskrimineret i forhold til resten af dansk erhvervsliv, der anvender strøm til procesformål. Skatterådet præciserede i 2010, at strømforbrug til elbilopladning bør anses som processtrøm, hvilket betyder, at opladning af elbiler ved ladestandere i dag er refusionsberettiget, hvis opladningen sker via en ladeboks, der ejes og drives for elbiloperatørens regning og risiko. Skatterådets styresignal blev præciseret ved § 21 i lov nr. 1353 af 21. december 2012. Gældende lov giver i dag momsregistrerede virksomheder mulighed for elafgiftsrefusion, når strømmen anvendes som processtrøm (f.eks. drift af elapparater, edb-udstyr, belysning, ventilation, opladningen af batterier, opvarmning etc.). Årsagen til, at denne særregel er blevet foreslået, er øjensynligt, at Skatteministeriets embedsmænd er af den opfattelse, at der er uklarhed om, hvorvidt strøm anvendt til elbiler rent faktisk også er omfattet af processtrømordningen. I den udstrækning at Folketinget ønsker at følge Skatterådets tidligere præcisering og ligestille strømforbrug anvendt til elbilopladning, så længe det sker via en momsregistreret virksomhed, hvorledes skal det så præciseres i lovgivningen?

Spm. 476

Ministeren bedes i forlængelse af besvarelsen af SAU alm. del – spørgsmål 324 forklare årsagerne til den store stigning fra 2016 til 2017 i nettoprovenu for kontrolprojektet negativ moms.

Spm. 477

Ministeren bedes i forlængelse af besvarelsen af SAU alm. del – spørgsmål 324 redegøre for, hvor mange årsværk ministeren mener eller vurderer, der kan ansættes i kontrolprojektet negativ moms, før den enkelte medarbejder ikke længere tjener sin egen løn hjem.

Spm. 478

Ministeren bedes redegøre for udviklingen i udbetalingen af negativ moms, opgjort år for år i perioden 2009 til 2017 i 2018-priser. Ministeren bedes forklare udviklingen, herunder hvor mange procent af stigningen, som ministeren mener, der kan forklares.

Spm. 479

Ministeren bedes redegøre for årsagerne til den store stigning i indtægtsposten 61.01.10 Renteindtægt vedr. restance, som det fremgår af indtægtslisten april 2018, jf. SAU alm. del – bilag 223.

Spm. 480

Vil ministeren redegøre for SKATs praksis ved sagsbehandling af boer, der er taget under konkursbehandling? Spørgsmålet er foranlediget af en henvendelse fra en borger, der oplyser, at SKAT ukritisk har fortsat sagsbehandlingen af et bo, på trods af at konkursboet var afsluttet, og virksomheden slettet i Erhvervsstyrelsen.

Spm. 481

Vil ministeren skønne, hvor mange seniorer, der ikke har haft mulighed for at gøre indsigelse på grund af indsigelsesfristen på tre måneder i forhold til opgørelsen af beskæftigelsesgraden i forbindelse med opgørelse af skattenedslaget til seniorer, jf. SAU alm. del – bilag 205 - Orientering om løsning vedrørende skattenedslagsordningen for seniorer?

Spm. 482

Vil ministeren oplyse, hvor mange seniorer der har haft, det som skatteministeren i sin orientering om løsning vedrørende skattenedslagsordningen for seniorer, jf. SAU alm. del – bilag 205, kalder langstrakte sagsforløb?

Spm. 483

Vil ministeren oplyse, hvor mange seniorer der har haft, det som skatteministeren i sin orientering om løsning vedrørende skattenedslagsordningen for seniorer, jf. SAU alm. del – bilag 205, kalder en åbenlys uretfærdig behandling?

Spm. 484

Vil ministeren skønne, hvor mange seniorer der med ophævelsen af indsigelsesfristen på tre måneder i forhold til opgørelsen af beskæftigelsesgraden i forbindelse med opgørelse af skattenedslaget til seniorer, jf. SAU alm. del – bilag 205 - Orientering om løsning vedrørende skattenedslagsordningen for seniorer, vil få efterbetalt et skattenedslag, og hvordan vil regeringen finansiere disse efterbetalinger af skattenedslag?

Spm. 485

Hvordan vil ministeren sikre, at den enkelte senior, som potentielt kan få efterbetalt et skattenedslag, bliver opmærksom på ophævelsen af indsigelsesfristen på tre måneder i forhold til opgørelsen af beskæftigelsesgraden i forbindelse med opgørelse af skattenedslaget til seniorer, jf. SAU alm. del – bilag 205 - Orientering om løsning vedrørende skattenedslagsordningen for seniorer?

Spm. 486

Kan ministeren bekræfte, at det er rigtigt forstået, at ligningslovens § 7 Q, stk. 1, nr. 2, giver faglige organisationer mulighed for at dække en godtgørelsesberettiget persons udgifter til sagkyndig bistand m.v. i de sager, der er nævnt i skatteforvaltningsloven § 55, uden at beløbet bliver skattepligtig indkomst for personen? Spørgsmålet er foranlediget af Højesteretsdommen om betingelserne for at opnå omkostningsgodtgørelse (SKM2015.479.HR), der har medført en ændret administrativ praksis hos fagforeningerne, da det fremgår af afgørelsen, at sagsomkostningerne ikke bliver godtgjort, hvis foreningen virker som mandatar på vegne af medlemmet.

Spm. 487

Er ministeren enig i, at faglige organisationer bør kunne støtte deres medlemmer i principielle skattesager, hvorfor de bør kunne dække en godtgørelsesberettiget persons udgifter til sagkyndig bistand m.v. i skattesager, uden at beløbet bliver skattepligtig indkomst for personen?

Spm. 488

Vil ministeren oplyse statens indtægter i form af selskabsskat fra spilfirmaer, og hvor mange af de licenshavende spilfirmaer i Danmark, der betaler selskabsskat her i landet?

Spm. 489

Ministeren bedes oplyse, i hvilke lande spilfirmaer, der har licens i Danmark, er indregistreret, og hvor de betaler selskabsskat.

Denne side er en støtteside til TaxCons betalingstjenester, www.momsmail.dk og www.skattemail.dk.

Brugen af informationerne på siden er underlagt TaxCons almindelige ansvarsfraskrivelse.

TaxCon Medier I/S påtager sig således intet ansvar for oplysningernes rigtighed eller fuldstændighed og ej heller noget ansvar for økonomiske konsekvenser af at have truffet beslutninger på baggrund af oplysninger fundet på dette websted.