Folketingsbilag 1. april 2022 - 8. april 2022

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 106 Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet, brugtmoms, momsgodtgørelse og -fritagelse for diplomater og justering af reglerne om undervisning og turistsalg m.v.)

Bilag

Bilag 15

Meddelelse om udskydelse af betænkningsafgivelse

L 161 Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, skatteforvaltningsloven, skattekontrolloven og ligningsloven. (Samfundsbidrag fra den finansielle sektor og fradragsloft over lønninger).

Bilag

Bilag 1

Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

Almindelig del

Bilag

Bilag 193

Orientering om opdatering af den halvårige afrapportering om den fælles myndighedsindsats for at sikre ordnede forhold på det danske arbejdsmarked, fra beskæftigelsesministeren

Bilag 194

Statusnotat på udbytteområdet, fra skatteministeren

Bilag 195

Status på implementering af EUTK, fra skatteministeren

Bilag 196

Afrapportering fra Ekspertudvalg for en flerårsaftale for skattevæsenet

Bilag 197

April-redegørelsen - Status for lovforslag m.v. 2021/22

Bilag 198

Henvendelse af 7/4-22 fra Allerød Kommune om forslag til en genoprettelse af inddrivelsen

Bilag 199

Rapport fra Skattelovrådet om Den tredje gruppe på arbejdsmarkedet – delrapport II

Bilag 200

Henvendelse af 7/4-22 fra De Samvirkende Købmænd og Kræftens Bekæmpelse om begrænsning af indførsel af cigaretter

Bilag 201

Publikation fra Skattestyrelsen: Kontrol af digitale arbejdsplatforme

Bilag 202

Publikation fra Skattestyrelsen: Udbetaling af overskydende skatter

Spørgsmål og svar

Spm. 254

Vil ministeren – evt. med bidrag fra skatteministeren – redegøre for, hvordan man tidligere opgjorde formuer i forbindelse med opkrævning af formueskatten?

Spm. 325

Vil ministeren redegøre for, om det er muligt at erhverve ønskenummerplader på gule plader? I benægtende fald bedes oplyst, om ministeren er indstillet på at se på muligheden for at gøre det muligt for virksomheder at erhverve sig ønskenummerplader på gule plader?

Spm. 366

Vil ministeren redegøre for, hvor mange kroner der årligt går til statsstøtte til transport af fossile brændstoffer? Såfremt det er muligt, ønskes gerne tal for de seneste ti år samt en opdeling af, hvorvidt transporten er på land, til søs eller i luften.

Spm. 367

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 9. marts 2022 fra FBV - Foreningen af Børsnoterede Vækstvirksomheder om foretræde vedrørende lagerbeskatning for selskaber, jf. SAU alm. del - bilag 166.

Spm. 379

Vil ministeren oplyse virkningen på de offentlige finanser (før og efter tilbageløb og adfærd) samt BNP og arbejdsudbud ved, at afgifterne på benzin og diesel helt fjernes, sådan som skildret i borgerforslaget »Fjern alle afgifter på benzin og diesel«?

Spm. 380

Vil ministeren gøre rede for, hvorfor man ikke bruger SaaS-løsningen hos VeriBiz til bekæmpelse af momssvindel?

Spm. 381

Vil ministeren redegøre for, hvordan den nuværende situation med corona-pandemien og krigen i Ukraine kan påvirke levering af driftsmidler og dermed gøre det vanskeligt at anvende ”116 pct.-reglen”, herunder redegøre for om der generelt vurderes at være leveringsudfordringer med driftsmidler, specialiseret maskinel og lignende?

Spm. 382

I aftale om grøn skattereform af december 2020 blev der afsat 40 mio. kr. i 2020, 670 mio. kr. i 2021, 1.110 mio. kr. i 2022, 650 mio. kr. i 2023, 470 mio. kr. i 2024 og 340 mio. kr. i 2025 til et investeringsvindue, hvor afskrivningsgrundlaget øges med 16 pct. for driftsmidler anskaffet inden udgangen af 2022. Vil ministeren redegøre for en opdateret vurdering af økonomien i aftalen, herunder vurdere om generelle leveringsudfordringer kan have medført et mindre brug af investeringsvinduet end forudsat?

Spm. 383

Har ministeren planer om at forlænge beskatningstidspunktet for investeringsvinduet på 116 pct., så virksomheder, som har bestilt deres driftsmidler i god tro til levering inden udgangen af 2022, men som først får leveret i 1. halvår 2023, også kan benytte investeringsvinduet?

Spm. 384

Mener ministeren, at det er i overensstemmelse med den politiske intention i aftalen om grøn skattereform, at generel mangel på visse dele til driftsmidler, som mikrochips og stål, og udfordringer med at få leverancer fra forskellige dele af verden, betyder, at virksomheder, som ikke kan få deres driftsmidler leveret inden udgangen af 2022, ikke kan benyttet det aftale investeringsvindue?

Spm. 385

Mener ministeren, at lang leveringstid, der ikke skyldes købers forhold, jf. afskrivningslovens § 8, stk. 3, også bør gælde investeringsvinduet?

Spm. 386

Vil ministeren – i forlængelse af svaret på SAU alm. del – spørgsmål 21, som korrigeret i fornyet besvarelse af 11. marts 2022, og svar på SAU alm. del – spørgsmål 65 – redegøre for, om regeringen ønsker med fremtidig virkning at gøre fremmede stater skattepligtige af indtægter fra Danmark, der hidrører fra aktieudbytter?

Spm. 389

Vil ministeren i forlængelse af samrådet afholdt den 11. marts 2022, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål O, redegøre for, om OECD-aftalen om beskatning af den digitale økonomi af 8. oktober 2021 forhindrer, at Danmark indfører et såkaldt ”kulturbidrag” for streamingtjenester på 5 pct. af tjenesternes omsætning i Danmark som foreslået i regeringens medieudspil?

Spm. 391

Kontrollen af korrekt angivne værdier af fri firmabil kontrolleres i dag primært ved ordinær skattekontrol af virksomhederne. Vil ministeren redegøre for, hvor mange beskatningsberegninger af fri firmabil der årligt kontrolleres, hvor stor en andel dette udgør af samtlige selvangivne frie firmabiler, hvor stor en del af de kontrollerede beregninger, som resulterer i en ændret skatteansættelse og hvor stort et samlet mer-/mindreprovenu dette resulterer i? Opgørelsen bedes opdelt i biler under 3 år og biler over 3 år.

Spm. 396

Det er i dag ingen krav om, at leasingselskaber påføre beskatningsværdier på firmabiler på leasingaftaler med virksomheder, hvorfor der også er leasingselskaber på markedet, som ikke påfører beskatningsværdier på firmabilsleasingaftaler. Vil ministeren vurdere, om kontrollen med beskatningsværdier på leasede firmabiler kan forbedres, hvis leasingselskaber bliver påbudt at oplyse beskatningsværdierne for alle leasingaftaler på firmabiler?

Spm. 399

Vil ministeren redegøre for antallet af skatte- og afgiftssager ved byretterne de sidste fem år, og i hvor mange af disse sager der har været en sagkyndig meddommer?

Spm. 400

Vil ministeren redegøre for den forventede effekt på de offentlige finanser og grænsehandlen ved en forhøjelse af afgifterne på cigaretter og røgtobak svarende til en prisstigning for en pakke cigaretter på henholdsvis 5 kr., 10 kr., 15 kr., 20 kr., 25 kr. og 30 kr.?

Spm. 402

Vil ministeren fremsende en opgørelse, der viser, hvad det vil koste i antal milliarder kroner årligt i tabt skatteprovenu at afskaffe henholdsvis grundskylden og ejendomsværdiskatten?

Spm. 405

Kan ministeren bekræfte, at realiserede gevinster på kryptovaluta beskattes som personlig indkomst, mens realiserede tab udløser et ligningsmæssigt fradrag, og at der således er en asymmetrisk beskatning af kryptovaluta, der kan medføre en de facto skatteprocent på over 100? Hvis ja, mener ministeren så, at det er rimeligt?

Spm. 406

I hvor mange sager har skattemyndighederne truffet afgørelse om, at en person ikke har erhvervet kryptovaluta i spekulation eller næring og dermed kan realisere sine kryptovaluta skattefrit?

Spm. 407

Kan ministeren bekræfte, at der forud for 2018 blev afgivet en række bindende svar (ca. 1-10 bindende svar), hvor skattemyndighederne fandt, at personer ikke havde erhvervet kryptovaluta i spekulation, og oplyse, hvilke forhold der blev tillagt betydning, da skattemyndighederne fandt, at disse ikke havde erhvervet kryptovaluta i spekulation?

Spm. 408

Hvor mange sager om beskatning af kryptovaluta har Skattestyrelsen på nuværende tidspunkt i alt overdraget til Skattestyrelsens straffesagsenhed, og hvor mange af disse sager er afsluttet med bøde eller fængsel?

Spm. 409

Synes ministeren, at det er rimeligt, at skattemyndighederne løbende overdrager sager til Skattestyrelsens straffesagsenhed med henblik på retsforfølgelse af skatteunddragelse, når Skatterådets formand få år forinden har udtalt, at hvis ”man konstaterer en gevinst på sine bitcoins, er den skattefri”? Der henvises bl.a. til DR i en artikel dateret den 25. marts 2014 med titlen ”Gevinster fra bitcoins er skattefrie”.

Spm. 410

Kan ministeren bekræfte, at skattemyndighederne i forbindelse med kontrolsager pålægger renter på skattekrav, der vedrører realiseringer fra gevinster på kryptovaluta tilbage i tid, f.eks. i 2016 og 2017? Hvis ja, synes ministeren da, at det er rimeligt?

Spm. 412

Kan ministeren bekræfte, at realiserede tab på kryptovaluta kan fradrages efter personskattelovens § 3, stk. 1, således at der kan ske en nettoopgørelse af realiserede gevinster og tab på kryptovaluta?

Spm. 419

Ministeren bedes oplyse, hvorledes en ændring i afskrivningssatsen på ejendomme fra 4 til 3 pct. forventes at påvirke investeringerne fremadrettet.

Spm. 420

Vil ministeren redegøre for, hvor mange leasingselskaber der har tilsluttet sig ordningen med eSkatData, som blev en mulighed i forbindelse med vedtagelsen af lovforslag nr. L 32 A (skærpet indsats mod vanvidskørsel og styrkelse og tilpasning af regler på motorområdet m.v., folketingsåret 2020-21)? Ministeren bedes ligeledes redegøre for, om Scanleasing er eller har været tilsluttet eSkatData.

Spm. 422

Vil ministeren opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål 191 (folketingsåret 2020-21) om fordelingsvirkningen ved Grøn skattereform?

Spm. 423

Vil ministeren opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål 170 (folketingsåret 2020-21) om forskellige effekter af aftalen ”Grøn omstilling af vejtransporten”?

Spm. 429

Vil ministeren i forlængelse af Skatteudvalgets ekspertmøde om dataetik og retssikkerhed afholdt den 17. marts 2022, jf. SAU alm. del – bilag 165 og 176, oplyse, hvornår det forventes, at Skatteforvaltningen vil begynde at anvende hjemlen til at indhente og samkøre data med henblik på at udvikle både machine-learning og analytiske modeller til brug for Skatteforvaltningens kontrol, jf. lovforslag nr. L 73? Endvidere bedes oplyst, om ministeren efter f.eks. 1 års brug af hjemlen vil tage initiativ til en evaluering.

Spm. 432

Hvordan vil ministeren sikre, at implementeringen af Rådets direktiv om sikring af en global minimumsskattesats for multinationale koncerner ikke medfører dobbeltbeskatning i indkomststrengen for danske andelsselskaber i strid med formålet i den tilgrundliggende aftale for det omtalte direktiv?

Spm. 433

Vil ministeren redegøre for de erhvervsøkonomiske konsekvenser for danske andelsselskaber og andelshavere, hvis de dobbeltbeskattes som følge af Rådets direktiv om sikring af en global minimumsskattesats for multinationale koncerner?

Spm. 434

Vil ministeren redegøre for den nationale kompensationsordning for danske andelsselskaber, såfremt Rådets direktiv om sikring af en global minimumsskattesats for multinationale koncerner implementeres, som det er foreslået af kommissionen?

Spm. 435

Vil ministeren redegøre for, hvorfor regeringen bakker op om en forhastet implementering af en global minimumsskattesats for multinationale koncerner med virkning allerede fra den 1. januar 2023?

Spm. 437

Vil ministeren uddybe regeringens forventning til sanktionerne ved manglende overholdelse af indberetning m.v., når det af det reviderede grund- og nærhedsnotatet om forslag til Rådets direktiv om sikring af en global minimumsskattesats for multinationale koncerner, jf. SAU alm. del – bilag 173, fremgår, at regeringen støtter, at selskaber som forsømmer deres indberetningspligt, sanktioneres effektivt og proportionalt, men ikke pålægges administrative bøder?

Spm. 442

Hvad vil det koste at fastfryse grundskylden i hvert af årene frem mod 2030?

Spm. 444

I forlængelse af ministerens svar på KEF (folketingsåret 2020-21) alm. del – spørgsmål 343 og SAU alm. del – spørgsmål 352 om indførslen af en CO2-afgift vil medføre kompensation i henhold til Nordsøaftalen, bedes ministeren oplyse, hvilke overvejelser den nedsatte ekspertgruppe har gjort sig i den forbindelse, herunder om der er taget hensyn til kompensationsaftalen i forhold til de fremlagte forslag til CO2-afgift.

Spm. 450

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 25. marts 2022 fra Esben Juul Sørensen, Svendborg, om forlængelse af håndværkerfradraget og grøn omstilling, jf. SAU alm. del - bilag 185.

Spm. 461

Vil ministeren oplyse, om skattemyndighederne har skabt klarhed om beskaffenhed og praktisk anvendelse af stempelmærker på nikotinprodukter, jf. Lovforslag nr. L 89, så den forudsete 6 måneders tidsramme for virksomhedernes indkøb af maskiner, udvikling af formater, testkørsel og omstilling af produktionen overholdes?

Spm. 462

Vil ministeren oplyse, hvordan udfordringen med levering af stempelmærker til nikotinprodukter løses af ministeriet, når ikrafttrædelsesdatoen for stempelmærker er den 1. juli 2022, men stempelmærkerne først – ifølge CCL Label A/S – kan leveres i juli 2022, selvom stempelmærkerne ifølge Lovforslag nr. L 89 skal kunne bestilles fra april 2022?

Spm. 463

Hvilke overvejelser gør ministeren sig om det realistiske i, at producenter af nikotinprodukter kan tage de lovpligtige stempelmærker i anvendelse pr. den 1. juli 2022, henset til at beskaffenhed og praktisk anvendelse af stempelmærker ultimo marts forsat står hen i det uvisse, således at producenterne forhindres i tidsnok at foretage de nødvendige indkøb af maskiner, installere dem, udvikle formater, køre test og omstille produktionen for at leve op til loven?

Spm. 464

Vil ministeren redegøre for, hvilke dokumentationskrav, der helt konkret stilles til danske virksomheders skattemæssige fradrag for tab på tilgodehavender hos kunder i Rusland og/eller Ukraine? Kan ministeren bekræfte, at de sædvanlige krav til dokumentation ikke gælder, hvis man ikke kan komme i kontakt med kunden, eller hvis denne blot meddeler, at den hverken må eller kan betale sin gæld, eller hvis det rent praktisk ikke er muligt at sende et tilgodehavende til tvangsinddrivelse i det pågældende område, og at det derfor vil være tilstrækkeligt til at opnå tabsfradrag, at betalingsfristen er væsentligt overskredet? Og er ministeren enig i, at virksomhederne ikke er skattepligtige af de renter, som de efter normale fakturabetingelser er berettiget til ved for sen betaling, når kunden på grund af valutarestriktioner og/eller krig ikke kan betale disse?

Spm. 465

Hvor mange foreninger har indleveret erklæring om ikke at betale skat, fordi deres overskud har været mindre end 200.000 kr.?

Spm. 466

Ministeren bedes antage, at alle unge der er 16 og 17 år i 2022 i gennemsnit drikker 7,48 genstande på en gennemsnitlig uge, heraf 3,53 genstande fra øl og 3,39 genstande fra spiritus (Sundhedsprofilen 2017). Vil ministeren på baggrund af disse antagelser beregne det skattemæssige provenu, inkl. ølafgift, spiritusafgift, moms og andre hertil relaterede afgifter (fx emballageafgift), såfremt disse unge køber al den øl og spiritus, de drikker i Danmark?

Spm. 467

Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 6. april 2022 om værdiansættelse ved generationsskifte, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål K, L, M og N.

Spm. 468

Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 6. april 2022 om værdiansættelse ved generationsskifte, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål K, L, M og N.

Spm. 469

Vil ministeren redegøre for, om virksomheder, der indgår en afdragsaftale med skattemyndighederne, kan have likviditet over det aftalte månedlige afdragsbeløb stående på skattekontoen uden, at beløbet inddrages?

Spm. 470

Vil ministeren i forlængelse Skatteudvalget alm. del – svar på spørgsmål 444 den 28. marts 2022 redegøre for, hvilke overvejelser ekspertgruppen har gjort sig om, hvordan en afgift kan indrettes, så den ikke medfører kompensation i henhold til Nordsøaftalen?

Spm. 471

Vil ministeren med henvisning til artiklen »Massiv opbakning blandt danskerne til virksomheders Rusland-exit« på www.Finans.dk den 5. april 2022 oplyse, i hvilket omfang danske virksomheder, der trækker sig frivilligt ud af Rusland som følge af krigen i Ukraine, vil kunne fradrage deres tab, herunder i forhold til investeringer i russiske datterselskaber?

Spm. 472

Gælder der en udvidet fradragsret jf. højesteretsdom i UfR 1980, 712 H, når tabene er en følge af beslutninger, der tager sigte på at opretholde den danske virksomheds status og almindelige omdømme og dermed den danske virksomheds indtjeningsmuligheder? I det omfang der mangler fradragshjemmel eller retsstillingen er uklar, er ministeren så indstillet på at se nærmere på behovet for at skabe lovhjemmel for virksomhedernes tabsfradrag?

Spm. 473

Vil ministeren på baggrund af artiklen »Finans Danmark: Et forslag om en ny bæredygtig ratepension« på www.Finans.dk oplyse provenutabet i årene frem mod 2030 og varigt ved at indføre en ny ratepension med et loft over den maksimale indbetaling på 100.000 kr. årligt, hvor den eksisterende ratepension også bevares uændret? Vil ministeren endvidere oplyse, hvem der forventes at anvende den nye ratepension fordelt efter indkomst, herunder andelen af topskattebetalere.

Spm. 474

Mener ministeren, at det er rimeligt, at familievirksomheder, der grundet udefrakommende omstændigheder, f.eks. dødsfald hos den virksomheden er overdraget til, tvinges til at foretage flere generationsskifter inden for en meget kort årrække, skal svare den samme skat, hver gang familievirksomheden skifter hænder inden for nær familie? Kunne ministeren forestille sig, at reglerne på nogen måder kunne justeres, så familievirksomheder i den beskrevne situation beskattes mere lempeligt, hvis virksomheden tvinges til at skifte hænder flere gange inden for den nære familiekreds inden for eksempelvis 5 år, så virksomhedens kapital ikke bliver drastisk reduceret?

Spm. 475

Vil ministeren i forlængelse af marts-redegørelsen oplyse, hvorfor ministeren fremsætter så mange lovforslag efter 1. april, når det eksplicit fremgår af Folketingets Forretningsordens § 10, stk. 3, at lovforslag normalt bør fremsættes senest den 1. april, for at de kan påregnes gennemført i det pågældende folketingsår?

Spm. 476

Vil ministeren i relation til implementeringen af OECD-aftalen oplyse, om spor 1 skal implementeres ved et konvent med samtidig implementering i alle lande, eller om det skal implementeres i et separat EU-spor?

Spm. 477

Vil ministeren redegøre for, hvad baggrunden er for, at virksomheder, der giver ansatte et skattefrit tilskud til en kantineordning, løbende skal indkøbe et fast antal måltider/kuverter, som er uafhængigt af antallet af medarbejdere, der aktuelt er til stede eller ønsker kantinemad den pågældende dag? Og vil ministeren i forlængelse heraf redegøre for, hvilken provenumæssig effekt det vil have, hvis denne regel fjernes?

Spm. 478

Vil ministeren overveje at foretage en ændring af momsloven således, at brugtmomsordningen jf. momslovens §70 ikke kun gælder brugte varer som f.eks. kunstgenstande, samleobjekter og antikviteter, men også kommer til at inkludere ydelser som f.eks. skins til computerspil, som specielt unge mennesker handler med?

Spm. 479

I juli 2020 sendte EU-kommissionen en henstilling til EU-medlemslandene, heriblandt Danmark, om ikke at give økonomisk støtte til virksomheder i skattely. Vil ministeren på den baggrund redegøre for, hvorfor den danske Regering næsten to år efter EU-Kommissionens opfordring stadig erklærer sig uenig med EU-Kommissionen, og dermed giver virksomheder i skattely muligfor at modtage økonomisk støtte, finansieret af de danske skatteydere?

Spm. 480

Hvilken del af nedenstående svar fra EU-Kommissionen (P-004781/2020) vedrørende skattely og udbudslov er den danske regering uenig i, jf. debatten om skattely?Svaret fra EU-Kommissionen er gengivet her: »Den 14. juli 2020 vedtog Kommissionen en henstilling om at gøre finansiel støtte til virksomheder i Unionen betinget af fraværet af forbindelser til ikkesamarbejdsvillige jurisdiktioner(1). Kommissionen henstiller, at medlemsstaterne vedtager foranstaltninger til at afholde sig fra at yde finansiel støtte til virksomheder, hvis disse har en direkte eller indirekte forbindelse til andre virksomheder i jurisdiktioner, som er opført på EU-listen over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner. Forbindelsen bør være mellem enheder, der tilhører samme koncern. I den sammenhæng præciseres det i henstillingen, at det bør anses for irrelevant, hvor mange lag af juridiske enheder eller lovgivningsmæssige arrangementer der må være mellem virksomheden etableret i den medlemsstat, der yder den finansielle støtte, og virksomheden en jurisdiktion, der optræder på listen.Henstillingen er en selvstændig retsakt fra Kommissionen. Henstillinger er et af de instrumenter som Kommissionen kan anvende for at sikre et velfungerende indre marked. Kommissionen har i forbindelse med udarbejdelsen af denne henstilling gennemgået alle relevante juridiske aspekter, herunder dens sammenhæng med frihederne i det indre marked og med statsstøttereglerne.«

Spm. 481

Er der virksomheder der har modtaget finansiel støtte siden 14. juli 2020, som ikke ville have gjort det, hvis den danske regering havde fulgt EU-Kommissionens »henstilling om at gøre finansiel støtte til virksomheder i Unionen betinget af fraværet af forbindelser til ikkesamarbejdsvillige jurisdiktioner«, som EU-Kommissionen har formuleret det, vedrørende økonomisk støtte til virksomheder i skattely? Ministeren bedes svare ja eller nej.

Spm. 482

Hvornår forventer ministeren at kunne svare på SAU alm. del – spørgsmål 306 af 3. februar 2022?

Spm. 483

Vil ministeren oplyse virkningen på de offentlige finanser, BNP og arbejdsudbud ved at udligningsafgiften afskaffes? Virkningen bedes oplyst umiddelbart samt før og efter tilbageløb og adfærd.

§ 20-spørgsmål

Spm. S 673

Om at streamingtjenester skal betale 5 pct. af deres omsætning til en pulje.

Spm. S 692

Om mindre frivillige foreninger der oplever hvidvaskanklager.

Spm. S 720

Om reglerne om brug af udenlandske biler i Danmark.

Denne side er en støtteside til TaxCons betalingstjenester, www.momsmail.dk og www.skattemail.dk.

Brugen af informationerne på siden er underlagt TaxCons almindelige ansvarsfraskrivelse.

TaxCon Medier I/S påtager sig således intet ansvar for oplysningernes rigtighed eller fuldstændighed og ej heller noget ansvar for økonomiske konsekvenser af at have truffet beslutninger på baggrund af oplysninger fundet på dette websted.