Folketingsbilag 20. november 2023 - 27. november 2023

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 5 Forslag til lov om en ekstraskat for visse koncernenheder (minimumsbeskatningsloven).

Bilag

Bilag 7

Ændringsforslag, fra skatteministeren

Bilag 8

1. udkast til betænkning

L 4 Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, lov om registrering af køretøjer, brændstofforbrugsafgiftsloven, skatteforvaltningsloven og forskellige andre love. (Regelforenkling og øget regelefterlevelse på motorområdet, justering af skatteforvaltningslovens fristreglers samspil med visse bestemmelser i dobbeltbeskatningsoverenskomster m.v.).

Bilag

Bilag 8

Henvendelse af 26/11-23 fra Danmarks Frie Autocampere vedrørende foretræde om import af autocampere

L 5 Forslag til lov om en ekstraskat for visse koncernenheder (minimumsbeskatningsloven).

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om det er muligt enten at udligne hele eller dele af stigningen af de administrative byrder for de danske virksomheder, som bliver omfattet af lovforslaget

Spm. 2

Spm. om, hvorvidt danske rentefradragsbegrænsningsregler kan forenkles i overensstemmelse med EU’s skatteundgåelsesdirektiv

Spm. 3

Spm. om ophævelse af indsendelseskravet for den fulde transfer pricing-dokumentation

Spm. 4

Spm. om grundlag for at bibeholde de særlige restriktive danske CFC-regler for virksomheder omfattet af reglerne om minimumsbeskatning

Spm. 5

Spm. om, hvorvidt indførelsen af minimumsbeskatningsloven kan medføre dobbeltbeskatning for danske virksomheder

L 4 Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, lov om registrering af køretøjer, brændstofforbrugsafgiftsloven, skatteforvaltningsloven og forskellige andre love. (Regelforenkling og øget regelefterlevelse på motorområdet, justering af skatteforvaltningslovens fristreglers samspil med visse bestemmelser i dobbeltbeskatningsoverenskomster m.v.).

Spørgsmål og svar

Spm. 6

Spm. om at kommentere på Danske Advokaters høringssvar

L 5 Forslag til lov om en ekstraskat for visse koncernenheder (minimumsbeskatningsloven).

Spørgsmål og svar

Spm. 6

Spm. om henvendelsen af 24/10-23 fra CORIT Advisory om bemærkninger til betaling til administrationsselskaber

Spm. 7

Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/10-23 fra Frederik Veber Weishaupt om fejl i lovforslaget i tabellen, der viser fordelingen af beskatningsretten

L 4 Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, lov om registrering af køretøjer, brændstofforbrugsafgiftsloven, skatteforvaltningsloven og forskellige andre love. (Regelforenkling og øget regelefterlevelse på motorområdet, justering af skatteforvaltningslovens fristreglers samspil med visse bestemmelser i dobbeltbeskatningsoverenskomster m.v.).

Spørgsmål og svar

Spm. 7

Spm. om, hvordan ministeren forholder sig til det af Danske Advokater anførte om, at kravet om øget sikkerhedsstillelse vil få den modsatte effekt af det, der ønskes

Spm. 8

Spm. om at uddybe ministerens bemærkninger til høringssvaret fra Danske Advokater vedrørende den del af lovforslaget, der vedrører udvidet anvendelse af særlig procedure i visse afgørelsessager på motorområdet

L 5 Forslag til lov om en ekstraskat for visse koncernenheder (minimumsbeskatningsloven).

Spørgsmål og svar

Spm. 8

Spm. om, hvorvidt det vil være tilstrækkeligt, at en dansk fond skriftligt afskærer sig fra at kunne uddele til andre formål end forretningsmæssige via en erklæring fra bestyrelsen

Spm. 9

Spm., om konsekvensen, såfremt et Peer Review resulterer i, at et land får tilsidesat deres IIR/QDMTT som værende ikke kvalificeret

L 4 Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, lov om registrering af køretøjer, brændstofforbrugsafgiftsloven, skatteforvaltningsloven og forskellige andre love. (Regelforenkling og øget regelefterlevelse på motorområdet, justering af skatteforvaltningslovens fristreglers samspil med visse bestemmelser i dobbeltbeskatningsoverenskomster m.v.).

Spørgsmål og svar

Spm. 9

Spm. om, hvordan ministeren forholder sig til kritikken, som fremføres af Advokatsamfundet om, at det ud fra et retssikkerhedsmæssigt perspektiv bør være muligt at berigtige fejl i månedsangivelser over afgiftsberigtigede køretøjer inden for den ordinære forældelsesfrist

Spm. 10

Spm. om ministerens holdning til Advokatsamfundets forslag om, at virksomhederne bør kunne indsende korrektioner til Køretøjsregisteret manuelt, så de kan efterprøves – i stedet for helt at afskære dem adgang til berigtigelse af fejl

L 5 Forslag til lov om en ekstraskat for visse koncernenheder (minimumsbeskatningsloven).

Spørgsmål og svar

Spm. 10

Spm. om, hvorvidt omsætningsgrænsen på 750 mio. EUR også vil gælde særskilt i relation til en ejerskabsstruktur, hvor der er ”JV, minority owned constituent entities, entities held for sale” o. lign., hvor der er påkrævet en særskilt GloBe opgørelse

L 4 Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, lov om registrering af køretøjer, brændstofforbrugsafgiftsloven, skatteforvaltningsloven og forskellige andre love. (Regelforenkling og øget regelefterlevelse på motorområdet, justering af skatteforvaltningslovens fristreglers samspil med visse bestemmelser i dobbeltbeskatningsoverenskomster m.v.).

Spørgsmål og svar

Spm. 11

Spm. om ministeren er enig i, at konsekvenserne af de foreslåede ændringer for autocampere i forhold til ændret omregningsmetode fra egenvægt ikke er tilstrækkeligt belyst

L 5 Forslag til lov om en ekstraskat for visse koncernenheder (minimumsbeskatningsloven).

Spørgsmål og svar

Spm. 11

Spm. om, hvorvidt ordningen efter selskabsskatteloven § 3, stk. 4, er en fradragsberettiget udlodning, jf. minimumsbeskatningsloven § 20

Spm. 12

Spm. om at bekræfte, at der med det fremsatte lovforslag L 5 ikke sker en implementering af direktiv om sikring af en globale minimumsskattesats for multinationale koncerner og store nationale koncerner i Unionen (Rådets direktiv (EU) 2022/2523 af 15. december 2022) artikel 49, stk. 1

L 4 Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, lov om registrering af køretøjer, brændstofforbrugsafgiftsloven, skatteforvaltningsloven og forskellige andre love. (Regelforenkling og øget regelefterlevelse på motorområdet, justering af skatteforvaltningslovens fristreglers samspil med visse bestemmelser i dobbeltbeskatningsoverenskomster m.v.).

Spørgsmål og svar

Spm. 12

Spm. om ministeren vil stille ændringsforslag om deling af lovforslaget, hvorved den del af lovforslaget, som omhandler § 1, nr. 6 og konsekvenser heraf i § 3, udskilles i et selvstændigt lovforslag

Spm. 13

Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/11-23 fra Danmarks Frie Autocampere vedrørende foretræde om import af autocampere

L 5 Forslag til lov om en ekstraskat for visse koncernenheder (minimumsbeskatningsloven).

Spørgsmål og svar

Spm. 13

Spm. om at bekræfte, at minimumsbeskatningsloven § 72 også gælder i forhold til den indenlandske ekstraskat, idet det bemærkes, at minimumsbeskatningsloven § 48 henviser til kapitel 5-11, men § 72 står ikke nævnt i disse kapitler

Spm. 14

Spm. om, hvordan ekstraskatten efter reglen om underbeskattet overskud allokeres mellem flere koncernenheder, der er hjemmehørende i samme land, idet der ikke synes at være en regel herom i lovens kapitel 12

Spm. 15

Spm. om at redegøre for minimumsbeskatningsloven § 4, nr. 13, hvorefter indkomstbeskatningen skal ske efter en bestemmelse svarende til ”den til enhver tid gældende udformning af artikel 7”

Spm. 16

Spm. om, hvorvidt minimumsbeskatningsloven § 23, stk. 4, nr. 5, omfatter creditlempelse efter ligningsloven § 33

Spm. 17

Spm. om, hvorvidt skatteaktivet skal tillægges i tabsåret eller udnyttelsesåret, når et underskud fremføres efter Ligningslovens § 33 H, jf. minimumsbeskatningsloven § 23, stk. 3

Spm. 18

Spm. om at bekræfte, at henvisningen i minimumsbeskatningsloven § 31, stk. 1, til minimumsbeskatningsloven § 26, stk. 4, retteligt bør være til § 26, stk. 5

Spm. 19

Spm. om at bekræfte, at ”tillægsekstraskat” i minimumsbeskatningsloven § 31, stk. 1, retteligt bør ændres til ”yderligere ekstraskat”

Spm. 20

Spm. om at bekræfte, hvorvidt referencen i minimumsbeskatningsloven § 4, nr. 35, til ”kvalificeret indkomst” retteligt bør være til ”kvalificeret nettoindkomst”

Spm. 21

Spm. om kommentar til henvendelsen af 10/11-23 fra KPMG Acor Tax om en række spørgsmål til lovforslaget

L 52 Forslag til lov om ændring af momsloven, opkrævningsloven, skattekontrolloven og forskellige andre love. (Gennemførelse af aftale om skærpede og hurtigere sanktioner på skatteområdet).

Bilag

Bilag 3

Henvendelse af 26/11-23 fra Syddansk Universitet, professor Frederik Waage om bekymring om lovkvaliteten

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om ministerens holdning til bekymringerne fra Danske Advokater om, at lovforslaget opererer med formuleringer, som potentielt er mere vidtgående end klare tilfælde af momssvindel, når det gælder hæftelsesansvar

Spm. 2

Spm. om, hvilke overvejelser ministeren gør sig om situationen for de virksomheder, der fejlagtigt antages forsætligt eller groft uagtsomt ikke at ville blive afregnet til told- og skatteforvaltningen, som risikerer at komme under konkurs i perioden, hvor deres sag behandles

Spm. 3

Spm. om ministerens holdning til at indføre en realitetsgrundsætning i lovforslaget, som Dansk Erhverv f.eks. foreslår, så tiltaget reelt rammer den person, der begår kriminalitet

Spm. 4

Spm. om ministeren er enig i, at et tiltag bør tages på grundlag af mere konkrete retningslinjer end et skøn – af hensyn til retssikkerheden

Spm. 5

Spm., om at bekræfte, at der med forslaget administrativt vil kunne pålægges bøder på op til en mio. kr.?

Spm. 6

Spm., om ministeren er enig i, at lovforslaget svækker retssikkerheden for den enkelte?

Spm. 7

Spm. om, hvordan ministeren mener, at borgernes retssikkerhed er tilstrækkeligt sikret ved gennemførelsen af lovforslaget

Spm. 8

Spm., om der efter ministerens opfattelse også er andre områder, hvor det ville være nemmere for myndighederne, hvis en lang domstolsproces kunne undgås ved at give øgede beføjelser til myndighederne?

Spm. 9

Spm., om ministeren er indstillet på at indsætte en revisionsklausul i lovforslaget?

Spm. 10

Spm. om talepapir fra samrådet 23. november 2023

Spm. 11

Spm. om det er korrekt forstået, at der - hvis der ses bort fra den foreslåede ophævelse af den nuværende progressionsgrænse ved beregningen af bøder - for skatte- og afgiftsunddragelser, der ikke kan straffes med fængsel, både efter gældende regler og med lovforslaget straffes med en bøde, der udmåles til det unddragne beløb

Spm. 12

Spm. om at oplyse omgørelsesprocenten i skattesager ved henholdsvis domstolene, skatteankenævnene og Landsskatteretten

Spm. 13

Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/11-23 fra Syddansk Universitet, professor Frederik Waage om bekymring om lovkvaliteten, til skatteministeren, kopi til justitsministeren

L 85 Forslag til lov om ændring af lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om afgift af elektricitet og forskellige andre love. (Lempelse af energiafgiften for hotellers rumvarme, forbrugsregistrering ved direkte linjer, nedsættelse af tærskler for indberetning af statsstøtte m.v.).

Bilag

Bilag 3

Fastsatte tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Almindelig del

Bilag

Bilag 53

Internt dokument

Bilag 54

Baggrundsmateriale til Skatteudvalgets udvalgsrejse til Bruxelles den 12. og 13. november 2023

Bilag 55

Internt dokument

Bilag 56

Fortroligt dokument

Bilag 57

Notat om forslag til Kommissionens gennemførelsesafgørelse (intet KOM-nr.) om etablering af et arbejdsprogram om udvikling og ibrugtagning af de elektroniske systemer i EU-toldkodeksen

Bilag 58

Orientering om halvårlig status på aftalerne om Nedbringelse af danskernes gæld til det offentlige fra juni 2022 og Initiativer til effektiv opkrævning og gældsinddrivelse i skattevæsenet fra juni 2023

Bilag 59

Internt dokument

Bilag 60

Publikation fra Toldstyrelsen: Tilbageholdte kopivarer 2022

Bilag 61

Meddelelse om præsentationer fra høringen om en CO2e-afgift for landbruget afholdt den 23. november 2023 af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget

Bilag 62

Internt dokument

Bilag 63

Meddelelse om Rigsrevisionens offentliggjorte notater "Notat om beretning om revisionen af statens forvaltning i 2022" og "Notat om beretning om revisionen af statsregnskabet for 2022"

Spørgsmål og svar

Spm. 12

Vil ministeren redegøre for, hvilke krav EU-lovgivningen stiller til forvaltningsafgørelser, navnlig for så vidt angår krav til myndighedernes redegørelse og de oplysninger, der anvendes til at begrunde en afgørelse i forbindelse med de nye ejendomsvurderinger? Vil ministeren særligt berøre anvendelsen af oplysninger i afgørelser, der er eller kan være præget af fejl og manglende grundlag såsom tinglysninger, opdateret BBR m.v.?

Spm. 21

I svaret på SAU alm. del - spørgsmål 419 angiver ministeren, at "De bagvedliggende data og algoritmer ligger på nuværende tidspunkt desværre ikke i en form, hvor de kan gøres tilgængelige for den almene offentlighed." Vil ministeren uddybe, hvilke konkrete tekniske hindringer der er for at stille disse til rådighed? Vil ministeren endvidere i det hele uddybe årsagerne hertil, og vil ministeren endelig give en tidshorisont for, hvornår disse data foreligger i en form, der efter ministerens holdning kan stilles til rådighed?

Spm. 42

Vil ministeren opgøre statens provenu for henholdsvis moms og registreringsafgift for personbiler for hvert halvår fra 1. halvår 2013 til og med 1. halvår 2023?

Spm. 43

Vil ministeren kommentere på udviklingen af momsindtægter fra salg af personbiler efter afgiftsomlægningen i december 2020, og vil ministeren derudover generelt vurdere om provenuudviklingen har været som forudsat ved aftaleindgåelsen om Grøn omstilling af vejtransporten af 4. december 2020?

Spm. 44

Vil ministeren redegøre for årsagen til, at klagefristen for omkategorisering af ejendomme var 6 uger og ikke 6måneder?

Spm. 45

Er ministeren enig i, at systemet er blevet tilgodeset i forbindelse med omkategoriseringen af ejendomme på bekostning af retssikkerheden for ejere af små og mindre landejendomme?

Spm. 47

Vil ministeren redegøre for årsagen til, at omkategoriserede til erhvervskategori ikke er blevettilbudt overgangsordning?

Spm. 48

Er ministeren enig i, at ejere af små og mindre landbrugsejendomme har måttet vælge eller fravælge overgangsordning på uoplyst grundlag?

Spm. 53

Ministeren bedes oplyse, om der er forhold i EU-lovgivningen, der forhindrer Danmark i at give længere betalingsfrister for moms?

Spm. 55

Vil ministeren redegøre for, om bandemedlemmer er bedre stillet, når Gældsstyrelsen vurderer en eventuel eftergivelse af gæld, og om personer generelt behandles bedre i relation til gældseftergivelse, fordi personen er eller har været bandemedlem? Der henvises til artiklerne fra Berlingske Tidende ”V-kritik af gældseftergivelse: »En retspolitisk skandale«” af 24. oktober 2023, ”Rystede politikere kræver svar om sløjfning af gæld til kriminelle” af 25. oktober 2023, og ”Ventetiden sløjfes, når bandekriminelle får sløjfet gæld” af 26. oktober 2023.

Spm. 56

Det fremgår af artiklen ”V-kritik af gældseftergivelse: »En retspolitisk skandale«” fra Berlingske Tidende af 24. oktober 2023, at Gældsstyrelsen har sløjfet en velfungerende lønindholdelse. Vil ministeren på baggrunden af artiklen redegøre for, hvorfor myndighederne har fundet anledning til at standse en velfungerende lønindeholdelse overfor et dømt bandemedlem med den virkning, at staten herved ikke længere får afdrag på gælden?

Spm. 57

Vil ministeren oplyse, om det er normalt, at henvendelser om eftergivelse af tidligere bandemedlemmers gæld kommer fra politiet? Der henvises til artiklerne fra Berlingske Tidende ”V-kritik af gældseftergivelse: »En retspolitisk skandale«” af 24. oktober 2023, ”Rystede politikere kræver svar om sløjfning af gæld til kriminelle” af 25. oktober 2023, og ”Ventetiden sløjfes, når bandekriminelle får sløjfet gæld” af 26. oktober 2023.

Spm. 58

Vil ministeren oplyse, om det er normalt, at henvendelser om gældseftergivelse fra bandemedlemmer behandles hurtigere end fra andre skyldnere? Der henvises til artiklerne fra Berlingske Tidende ”V-kritik af gældseftergivelse: »En retspolitisk skandale«” af 24. oktober 2023, ”Rystede politikere kræver svar om sløjfning af gæld til kriminelle” af 25. oktober 2023, og ”Ventetiden sløjfes, når bandekriminelle får sløjfet gæld” af 26. oktober 2023.

Spm. 59

Vil ministeren kommentere den internt omdelte henvendelse fra N. Buus, jf. SAU alm. del – bilag 35 og hans beskrevne situation? Vil ministeren herudover redegøre for ministerens holdning til det rimelige i at opretholde det pågældende skattekrav over for skatteborgeren?

Spm. 101

Vil ministeren redegøre for sammenhængen mellem en ny flyafgift, hvor hovedparten af indtægterne ikke går tilbage til branchen, og følgende udsagn fra regeringsgrundlaget, hvor kun tobaks- og nikotinafgiften undtages fra princippet om, at provenuet skal føres tilbage krone for krone til erhvervene: ”I det omfang, at regeringen træffer beslutning om at hæve skatter eller afgifter, skal andre skatter eller afgifter tilsvarende reduceres, så der samlet set ikke opkræves mere i skat eller afgift. Tobaks- og nikotinafgifter er undtaget fra dette princip. Princippet gælder ikke for erhvervsbeskatning, hvis provenuet – som med den kommende CO2e-afgift på landbruget – føres tilbage krone for krone til erhvervene.”?

Spm. 102

Vil ministeren redegøre for, hvor mange midler der kunne være indhentet i bidrag fra en passagerbetaling fra 2020 -2023, såfremt luftfartens egne anbefalinger om en klimafond var blevet fulgt?

Spm. 108

Er det korrekt forstået, at der fremover kræves, at lastbilchauffører medbringer og kan fremvise en faktura for alle EU-varer, der altid har haft status af EU-varer, som køres ud af Frihavnen? Der henvises til infopapiret fra Toldstyrelsen ”Nye regler ved udkørsel med EU-varer fra Frihavnen indføres fra den 1. november 2023”.

Spm. 109

Givet at det er en meget stor ændring, som kræver betydelige ændringer af procedurerne for speditører i Frihavnen, vil ministeren da være villig til at udskyde implementeringen af de nye regler om udkørsel med EU-varer med 12 måneder for at give speditørerne en rimelig tidsfrist til at få nye procedurer på plads?

Spm. 110

Vil ministeren redegøre for omkategoriseringen af skattemæssig status for landejendomme, herunder 1) hvor mange ejendomme på landet, der modtog besked om, at ejendommene skulle skifte skattemæssig status, 2) hvor mange af ejendomsejerne gjorde indsigelse, 3) hvor mange fik medhold i indsigelsen og 4) hvor mange ejendomme har for nuværende skiftet skattemæssig status? Opgørelsen bedes opdelt på omkategorisering fra henholdsvis landbrugsejendom og skovejendom til henholdsvis ejerbolig og erhvervsejendom.

Spm. 111

Vil ministeren opgøre, hvor mange ejendomme der har skiftet skattemæssig status fra landbrugsejendom til henholdsvis ejerbolig og erhvervsejendom, fordelt på kommuneniveau?

Spm. 112

Vil ministeren redegøre for, hvor mange ud af de berørte ejendomsejere, der har tilvalgt overgangsordning vedrørende omkategorisering af landbrugsejendomme til ejerboliger?

Spm. 113

Vil ministeren redegøre for, hvilke tiltag Vurderingsstyrelsen har gjort for at undgå vilkårlighed i omkategorisering af skattemæssig status fra landbrugsejendom til ejerboliger?

Spm. 114

Vil ministeren udvide ”Typeeksempler for virkninger af omkategorisering fra landbrugsejendom til ejerbolig” (skm.dk) med ejendomme på henholdsvis 10, 12 og 14 hektar fordelt på kommuneniveau?

Spm. 115

Vil ministeren vurdere, om det er rimeligt, at ejendomme der fortsat har landbrugspligt omkategoriseres til ejerboliger?

Spm. 116

Vil ministeren vurdere og redegøre for, om der er forskelsbehandling i skatteforholdene for storproducenter i forhold til småbrug i dansk landbrug? Ministeren bedes vurdere, hvor meget landbrug beskattes pr. hk for landbrug på f.eks. henholdsvis 100 hk i forhold til landbrug på 10 hk. I besvarelsen bedes ministeren vurdere, om der er lige konkurrenceforhold for småbrug og storbrug i dansk landbrug.

Spm. 117

Vil ministeren give en status for arbejdet med at indføre en ny naturkategori i forhold til ejendomsbeskatning?

Spm. 118

Kan ministeren redegøre for de administrative konsekvenser for det offentlige ved at afskaffe de periodiske vurderinger for erhvervsejendomme samt landbrug- og skovbrugsejendomme?

Spm. 119

Kan ministeren redegøre for de provenumæssige virkninger, hvis muligheden for skattemæssig succession udvides til mikrovirksomheder, dvs. virksomheder som ikke må overstige to af tre følgende punkter på balancetidspunktet i løbet af to regnskabsår: 1) en balancesum på 2,7 mio. kr., 2) en nettoomsætning på 5,4 mio. kr. og 3) 10 heltidsbeskæftigede i løbet af regnskabsåret?

Spm. 120

Er ministeren enig i, at den tidligere beregningsmetode for opgørelse af personers gevinster og tab var forkert? Der henvises til artiklen ”Styrelse ændrer regnemetode for krypto – vil føre til lavere skatteregninger”, som blev bragt i Børsen den 21. november 2023.

Spm. 121

Vil ministeren tage initiativ til, at personer, hvis opgørelser som følge af den gamle beregningsmodel for kryptogevinster er forkerte, får genberegnet deres sager med den nye beregningsmetode?

Spm. 122

Mener ministeren, at det er forsvarligt, at man har anvendt en uhensigtsmæssig beregningsmodel for kryptogevinster i årevis, selvom der er gjort opmærksom på problemet løbende? Der henvises blandt andet til SAU alm. del – spørgsmål 413 (folketingsåret 2021-22).

Spm. 123

Vil ministeren tage initiativ til, at opgørelser af personers gevinster og tab på kryptovaluta baseres på onchain data, og ikke data som borgerne selv deler med Skattestyrelsen?

Spm. 124

Anerkender ministeren, at det tærer på tilliden til de offentlige myndigheder, når Skatteforvaltningen har forholdt sig passivt til problemerne med opgørelser af kryptogevinster i årevis til skade for borgerne, for hvem opgørelsesmetoden har ført til en alt for høj beskatning?

Spm. 125

Vil ministeren redegøre for effekten på arbejdsudbud, BNP og de offentlige finanser (umiddelbart provenu, provenu efter tilbageløb samt provenu efter tilbageløb og adfærd) af at reducere registreringsafgiften per 5 procentpoint fra 150 pct. ned til 0 pct., dvs. fra 150 pct. til først 145 pct. og derefter til 140 pct. osv.?

Spm. 126

Vil ministeren redegøre for effekten på de offentlige finanser (umiddelbart provenu, provenu efter tilbageløb samt provenu efter tilbageløb og adfærd) af at reducere elafgiften per 5 øre/kWh fra det nuværende niveau ned til afskaffelse samt en tilsvarende symmetrisk forhøjelse? Effekterne bedes angivet i 2030 samt den varige virkning.

Spm. 127

Vil ministeren redegøre for effekten på arbejdsudbud, BNP og de offentlige finanser (umiddelbart provenu, provenu efter tilbageløb samt provenu efter tilbageløb og adfærd) af at reducere aktieindkomstskatten per procentpoint fra det nuværende niveau på 42 pct. ned til 20 pct.?

Spm. 128

Vil ministeren redegøre for effekten på arbejdsudbud, BNP og de offentlige finanser (umiddelbart provenu, provenu efter tilbageløb samt provenu efter tilbageløb og adfærd) af at reducere den lave sats for aktieindkomstskatten på 27 pct. per procentpoint fra det nuværende niveau ned til 10 pct.?

Spm. 129

Vil ministeren redegøre for effekten på arbejdsudbud, BNP og de offentlige finanser (umiddelbart provenu, provenu efter tilbageløb samt provenu efter tilbageløb og adfærd) af at forhøje progressionsgrænsen for aktieindkomstskat til henholdsvis 100.000 kr., 150.000 kr., 200.000 kr. og herefter for hver 100.000 kr. op til 1 mio. kr.?

Spm. 130

Vil ministeren redegøre for formuefordelingen i Danmark, herunder opgøre formue fordelt på deciler samt opgøre formuefordelingen for 91.-100. percentil? For den 100. percentil ønskes fordelingen opgjort i promiller. Opgørelsen bedes opgjort på følgende formuekomponenter:- Samlet nettoformue- Nettoformue vedr. boliger- Aktieformue vedr. noterede aktier- Aktieformue vedr. unoterede aktier- Øvrige værdipapirer og nettoindestående- Pensioner- Øvrig formueSlutteligt bedes ministeren oplyse, hvor mange personer opgørelsen vedrører hhv. for formuedeciler, øverste percentiler og øverste formuepromiller.

Spm. 131

Vil ministeren opgøre bruttoindkomsten fordelt på percentiler for alle skattepligtige over 18 år i 2010 og 2022, opgjort i 2024-priser? For den øverst percentil ønskes desuden en opgørelse på promiller. Opgørelsen bedes udformet i en tabel og opdelt på henholdsvis1) bruttoindkomst i alt,2) personlig indkomst før AM-bidrag,3) pensionsindbetalinger før AM-bidrag,4) positiv nettokapitalindkomst5) positiv aktieindkomst og6) med en angivelse af antal personer i hvert percentilDesuden bedes median- og gennemsnitsindkomsterne opgjort for hver af de fem angivne indkomstkomponenter for 2010 og 2022 i 2024-priser.

Spm. 309

Vil ministeren beregne provenueffekten før og efter tilbageløb og adfærd af en afskaffelse af topskatten under forudsætning af en indkomstelasticitet på hhv. 0,4 og 0,5, som findes i studiet: “Micro vs Macro Labor Supply Elasticities: The Role of Dynamic Returns to Effort”, august 2023 (https://www.henrikkleven.com/uploads/3/7/3/1/37310663/dynamic_compensation_draft_august_2023.pdf)?

Spm. 310

Vil ministeren tilsvarende beregne provenueffekten før og efter tilbageløb og adfærd af en indførelse af top-topskat, som beskrevet i regeringsgrundlaget under forudsætning af en indkomstelasticitet på hhv. 0,4 og 0,5?

Spm. 315

Vil ministeren redegøre for sagsbehandlingstiderne i Skatteankestyrelsen? Svaret bedes opgjort som gennemsnit, længste og korteste behandlingstid ud for hver enkelt sagstype fra 2022 og frem. I forlængelse af dette, mener ministeren, at sagsbehandlingstiderne er tilfredsstillende?

Spm. 317

Vil ministeren med udgangspunkt i tabel 1 i svaret på SAU alm. del – spørgsmål 45 (folketingsåret 2017-18) foretage en opdatering, hvor det beregningsmæssige grundlag er den progressive skattetrappe inklusiv lønindkomst og kapital- og aktieindkomst, som det følger af svaret på SAU alm. del – spørgsmål 313 (folketingsåret (2020-2021), samt fjernelse af det skrå skatteloft, som det fremgår af svaret på SAU alm. del – spørgsmål 264 (folketingsåret 2016-17)?

Spm. 348

Vil ministeren oplyse, om Sikkerhedsstyrelsen oplever en tilsvarende stigning i farlige tobaks- og nikotinprodukter, som fremgår af henvendelserne fra Tobaksproducenterne, jf. SAU alm. del - bilag 225 og bilag 230?

Spm. 349

Vil ministeren redegøre for effekten på arbejdsudbud, BNP og de offentlige finanser (umiddelbart provenu, provenu efter tilbageløb samt provenu efter tilbageløb og adfærd) af at hhv. nedsætte og forhøje arbejdsmarkedsbidraget med hhv. 1,2,3,4,5,6,7 og 8 point? Det bedes lagt til grund, at beløbsgrænser i skattesystemet reguleres, mens indkomstoverførsler fastholdes uændret.

Spm. 357

Vil ministeren udarbejde en opgørelse over den reale udvikling i rådighedsbeløbet fra 2015 til 2024 for en række familietyper, herunder par og enlige på kontanthjælp og dagpenge, pensionister, arbejderfamilier og direktørfamilier, med udgangspunkt i den forventede udvikling i priser, lønninger mv. frem til 2024? Udviklingen i rådighedsbeløbet ønskes opgjort baseret hhv. på de nuværende regler og i et scenarie, hvor regeringens annoncerede skattelettelser er trådt i kraft med effekt fra 2024.

Spm. 364

Vil ministeren kommentere henvendelsen af 25. august 2023 fra Kim H. Madsen om import af engangs-e-cigaretter, jf. SAU alm. del – bilag 241, og herunder redegøre nærmere for lovgivningen om privates indførsel af e-cigaretter og e-væske med angivelse af tilladte mængder og sanktionsmuligheder?

Spm. 374

Vil ministeren oplyse, om en ændring af en foreløbig 2022-vurdering på baggrund af ejendomsejerens henvendelse til Vurderingsstyrelsen, automatisk vil medføre en ændret endelig 2020-vurdering (og vice versa)? Hvis ikke, bedes redegjort for årsagen hertil.

Spm. 397

Vil ministeren redegøre udførligt for, hvorledes en skatteyder skal kunne løfte en klage over ansættelsen af grundværdien for en etageejendomme, når grundlaget for beskatningen ikke længere er relateret til en faktisk observerbar handelsprisnorm? Ministeren bedes i den forbindelse undlade blot at henvise til Den Juridiske Vejledning.

Spm. 400

Ministeren har til udvalgets orientering sendt materialet fra forligskredsmøde på ejendomsområdet, som blev afholdt i Skatteministeriet den 19. september 2023 (SAU alm. del – bilag 249). Vil ministeren bekræfte, at skatteyderen i eksempel 5. ”Frugtplantage på Djursland” ikke vil kunne løfte en klage over grundværdien med henvisning til, at grundværdien afviger fra den handelspris, der kan opnås, såfremt en investor køber grunden ubebygget og derefter anvender grunden til den bedste økonomiske anvendelse?

Spm. 401

Ministeren har til udvalgets orientering sendt materialet fra forligskredsmøde på ejendomsområdet, som blev afholdt i Skatteministeriet den 19. september 2023 (SAU alm. del – bilag 249). Vil ministeren bekræfte, at skatteyderen i eksempel 3. ”Parcelhus i Valby” ikke vil kunne løfte en klage over grundværdien med henvisning til, at værdien afviger fra den handelspris, der kan opnås, såfremt en investor køber grunden ubebygget og derefter anvender grunden til den bedste økonomiske anvendelse?

Spm. 422

Vil ministeren redegøre for det aktuelle strafniveau for overtrædelser vedr. sort arbejde, illegal arbejdskraft, afgiftssvindel, momssvindel, hæleri og andre former for ulovlig omsætning, der er hyppigt forekommende i dele af kioskmiljøet? Vil ministeren herunder oplyse, om ministeren finder strafniveauet acceptabelt, eller om ministeren er åben for justering af strafniveauet for visse overtrædelser?

Samrådsspørgsmål

Spm. F

Samrådsspm. om det er rimeligt, at der er boligejere, som bliver utilsigtet ramt af de nye ejendomsvurderinger, f.eks. hvor boligejere ejer huse på lejet grund, og hvor den politisk aftalte skatterabat ikke nødvendigvis kommer til sikre, at de ikke skal betale mere boligskat

Spm. G

Samrådsspm. om, hvor mange boligejere der utilsigtet er blevet ramt af de nye ejendomsvurderinger

Denne side er en støtteside til TaxCons betalingstjenester, www.momsmail.dk og www.skattemail.dk.

Brugen af informationerne på siden er underlagt TaxCons almindelige ansvarsfraskrivelse.

TaxCon Medier I/S påtager sig således intet ansvar for oplysningernes rigtighed eller fuldstændighed og ej heller noget ansvar for økonomiske konsekvenser af at have truffet beslutninger på baggrund af oplysninger fundet på dette websted.