Folketingsbilag 29. juni 2018 - 29. juni 2018

Almindelig del

Bilag

Bilag 229

Grund- og nærhedsnotat om forslag til Rådets direktivom ændring af direktiv om det fælles merværdiafgiftssystemtil fastlæggelse af de nærmere tekniske bestemmelser, der er nødvendige for indførelse af det endelige momssystem, fra skatteministeren

Bilag 230

Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om omarbejdningaf reguleringen vedrørende edb-mæssig registrering og kontrol af punktafgiftspligtige varers bevægelser, fra skattteministeren

Bilag 231

Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til Rådets direktiv om omarbejdning af direktiv (2008/118/EF) om den generelle ordning for punktafgifter og om ophævelse af direktiv92/12EØF (cirkulationsdirektivet), fra skatteministeren

Bilag 232

Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fastlæggelse af toldprogrammet for samarbejde på toldområdet, fra skatteministeren

Bilag 233

Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til Rådets forordning om ændring i forordning (EU) nr. 389/2012 om administrativt samarbejde på punktafgiftsområdet for så vidt angår indholdeti de nationale elektroniske registre, fra skatteministeren

Bilag 234

Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om instrumentetfor finansiel støtte til toldkontroludstyr som en del af Fonden for Integreret Grænseforvaltning, fra skatteministeren

Bilag 235

Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om etableringaf ”Fiscalis” programmet for samarbejde på området for beskatning, fra skatteministeren

Bilag 236

Orientering om forslag til PNR-lov, fra skatteministeren og justitsministeren

Bilag 237

Lovudkast - forslag til lov om ændring af emballageafgiftsloven,lov om registrering af køretøjer og forskellige andre love og om ophævelse af pvc-afgiftsloven og lov om tilskud til visse miljøvenlige lastbiler, fra skatteministeren

Bilag 238

Kvartalsredegørelse om offentlige restancer pr. marts 2018, fra skatteministeren

Spørgsmål og svar

Spm. 453

Ministeren bedes oversende dokumentation for, at der i hvert år frem til 2025 er tilstrækkeligt råderum til at dække det demografiske træk, som ministeren gav udtryk for i sin tale fra Folketingets talerstol under tredjebehandlingen af L 238 om vedtagelse aftalen om lavere skat på arbejde og indbetalinger til pension. Svaret bedes leveret i tabelform, hvor det demografiske træk i mia. kr. år for år sammenholdes med det økonomiske råderum i det enkelte år.

Spm. 454

Ministeren bedes i forlængelse af sin tale fra Folketingets talerstol ved 3. behandling af lovforslag nr. L 238 om vedtagelse af aftalen om lavere skat på arbejde og indbetalinger til pension, hvor han sagde at der er penge nok til at dække det demografiske træk i årene frem mod 2025, oplyse, hvor stort råderummet er i hvert af årene frem mod 2025, når der fraregnes udgifter til regeringens fremlagte politik – herunder blandt andet energiudspillet, hvor en række elafgifter foreslås sænket.

Spm. 455

Ministeren bedes kommentere sagen, herunder det offentliges eventuelle interesse, omtalt i artiklen "Parcelhus-ruin spøger på 10. år: - En uheldig og kedelig sag" bragt på Fyens Stiftstidendes hjemmeside den 6. september 2017.

Spm. 462

Ministeren bedes oplyse: - den gennemsnitlige skattetrækprocent for den øverste indkomstpercentil på baggrund af de nyeste tilgængelige tal,- den gennemsnitlige skattetrækprocent for de danskere, som tjener mere end 1 mio. kr. om året og- den gennemsnitlige skattetrækprocent for de danskere, som har en årsindtjening i størrelsesordenen mellem 498.900 (topskattegrænsen) og 1 mio. kr.

Spm. 475

Ved den seneste justering af elbilaftalen i april 2017 blev der indført en særregel, der specifikt undtager batteriopladning fra gældende lov om elafgiftsrefusion. Fra 2020 vil batteriopladning, som det ser ud nu, som den eneste form for processtrøm skulle betale husholdningsafgift. Træder denne særregel i kraft som planlagt, vil den samlede branche af danske elbiloperatører blive diskrimineret i forhold til resten af dansk erhvervsliv, der anvender strøm til procesformål. Skatterådet præciserede i 2010, at strømforbrug til elbilopladning bør anses som processtrøm, hvilket betyder, at opladning af elbiler ved ladestandere i dag er refusionsberettiget, hvis opladningen sker via en ladeboks, der ejes og drives for elbiloperatørens regning og risiko. Skatterådets styresignal blev præciseret ved § 21 i lov nr. 1353 af 21. december 2012. Gældende lov giver i dag momsregistrerede virksomheder mulighed for elafgiftsrefusion, når strømmen anvendes som processtrøm (f.eks. drift af elapparater, edb-udstyr, belysning, ventilation, opladningen af batterier, opvarmning etc.). Årsagen til, at denne særregel er blevet foreslået, er øjensynligt, at Skatteministeriets embedsmænd er af den opfattelse, at der er uklarhed om, hvorvidt strøm anvendt til elbiler rent faktisk også er omfattet af processtrømordningen. I den udstrækning at Folketinget ønsker at følge Skatterådets tidligere præcisering og ligestille strømforbrug anvendt til elbilopladning, så længe det sker via en momsregistreret virksomhed, hvorledes skal det så præciseres i lovgivningen?

Spm. 486

Kan ministeren bekræfte, at det er rigtigt forstået, at ligningslovens § 7 Q, stk. 1, nr. 2, giver faglige organisationer mulighed for at dække en godtgørelsesberettiget persons udgifter til sagkyndig bistand m.v. i de sager, der er nævnt i skatteforvaltningsloven § 55, uden at beløbet bliver skattepligtig indkomst for personen? Spørgsmålet er foranlediget af Højesteretsdommen om betingelserne for at opnå omkostningsgodtgørelse (SKM2015.479.HR), der har medført en ændret administrativ praksis hos fagforeningerne, da det fremgår af afgørelsen, at sagsomkostningerne ikke bliver godtgjort, hvis foreningen virker som mandatar på vegne af medlemmet.

Spm. 487

Er ministeren enig i, at faglige organisationer bør kunne støtte deres medlemmer i principielle skattesager, hvorfor de bør kunne dække en godtgørelsesberettiget persons udgifter til sagkyndig bistand m.v. i skattesager, uden at beløbet bliver skattepligtig indkomst for personen?

Denne side er en støtteside til TaxCons betalingstjenester, www.momsmail.dk og www.skattemail.dk.

Brugen af informationerne på siden er underlagt TaxCons almindelige ansvarsfraskrivelse.

TaxCon Medier I/S påtager sig således intet ansvar for oplysningernes rigtighed eller fuldstændighed og ej heller noget ansvar for økonomiske konsekvenser af at have truffet beslutninger på baggrund af oplysninger fundet på dette websted.